Izvēlne
arrow left uz ziņām

Latvijas skolas īstenots projekts, kur skolēni veido 3D modeļus un mācās programmēt, iegūst Eiropas mēroga balvu

06/03/2018  |  Notikumi
Latvijas skolas īstenots projekts, kur skolēni veido 3D modeļus un mācās programmēt, iegūst Eiropas mēroga balvu

Tehnoloģijas ir kļuvušas par ikdienu ne tikai darba vidē, bet arī skolās. Ja vēl pirms desmit gadiem par sasniegumu klasē varēja uzskatīt interaktīvo tāfeli un projektoru, tad šobrīd jau daļa Latvijas skolu attīstījušās daudz tālāk – mācību procesā izmanto viedierīces (viedtālruņus un planšetdatorus), dažviet arī 3D printerus.

Privātās vidusskola “Klasika” skolotāji ar tehnoloģijām ir uz “Tu”. Viņiem nav sveša arī vizuālā programmēšana, robotika un spēļošana. Matemātikas skolotājas Tatjana Vinokurova un Ināra Vasiļevska jau vairākus gadus savus skolas skolēnus un skolotājus aktīvi iesaista gan eTwinning, gan Erasmus+ skolu sadarbības projektos, kur dažādus mācību priekšmetus integrēti apgūst, sadarbojoties ar skolotājiem un skolēniem no citām valstīm. Skolas īstenotais projekts “ICT World 2017” teju 700 projektu konkurencē ieguvis eTwinning Eiropas balvu (skolēnu vecuma kategorijā 12-15 gadu). Balvu skola šī gada rudenī saņems eTwinning Eiropas konferencē Varšavā, kur pulcēsies vairāk nekā 500 skolotāju un izglītības vadības pārstāvju no 43 valstīm, tostarp arī no Latvijas. Rudenī skolu apciemos arī Eiropas Komisijas pārstāvji, lai klātienē sveiktu projektā iesaistītos skolotājus un skolēnus.

Lielākais skolēnu ieguvums, darbojoties projektā, ir uzlabotas digitālās prasmes. Darbojoties starptautiskās komandās, skolēni attīsta arī sadarbības prasmes un uzlabo saziņu svešvalodās.

Tehnoloģiju radītāji, nevis patērētāji

Par projektu stāsta projekta vadītāja, Privātās vidusskolas “Klasika” skolotāja Tatjana Vinokurova: “Svarīgi, lai skolēni būtu ne tikai tehnoloģiju patērētāji, bet arī radītāji. Mēs kļūdaini mēdzam uzskatīt, ka mūsdienu bērni ir tehnoloģiju lietpratēji. Ir liela atšķirība, vai bērni tehnoloģijas tikai patērē – sarakstās ar draugiem Facebook vidē, publicē bildes Snapchat un Instagram tīklos, vai uzprogrammē spēli/ izveido animāciju, kuru veidojot, apgūst matemātiku. Protams, ka sadarbības prasmes ir svarīgas, bet tehnoloģiju laikmetā tikpat svarīgi ir skolēniem iemācīt domāt abstrakti, izprast un iemācīties veidot algoritmus, spēt risināt problēmas un pēc tam šīs zināšanas likt lietā, savienojot tās ar reālās dzīves situācijām. Kāpēc tas nepieciešams, ja arvien vairāk procesu tiek automatizēti un cilvēkus var aizstāt datori un roboti? Bet kurš tad rada šīs tehnoloģijas? Cilvēks!”

Matemātiku iedzīvina reālās dzīves situācijās un integrē dažādos priekšmetos

Projekta veiksmes atslēga ir mācību priekšmetu, īpaši matemātikas un dabaszinātņu priekšmetu, saistīšana ar reālām dzīves situācijām. Vienā no aktivitātēm skolēni brīvā dabā veica eksperimentus, kurā pētīja ūdens strūklas trajektoriju. Pēc tam eksperimentu vizuāli modelēja dinamiskajā matemātikas datorvidē GeoGebra, lai atklātu, ka ūdens strūklas trajektorija ir tuva parabolai. Projektā laikā skolēni aktīvi izmantoja vizuālās programmēšanas platformu Scratch. Darbojoties starptautiskās komandās, skolēni izveidoja sešu līmeņu spēles par dažādām tēmām, pēc tam paši vērtējot labākos gala rezultātus. Izmantojot GeoGebra programmu, skolēni veidoja kustīgas animācijas. Izmantojot ģeometrijas likumus, bija jāattēlo konkrētu kustīgu objektu darbības, piemēram, karuseļa griešanās, dzelzceļa pārbrauktuves barjeras kustības atbilstoši vilciena tuvošanās ātrumam, paceļamā tilta kustības u.tml.

Projekta noslēgumā Latvijas skolēni, sadarbojoties ar uzņēmumu “Baltic 3D” apguva arī 3D modelēšanas pamatus, izmantojot Google Skechup programmu, kurā veidoja matemātiskās Fibonači spirāles. Tās pēc izveidošanas arī izprintēja ar 3D printeri. Izveidotās spirāles izrādījās pārsteidzoši līdzīgas jūras viļņiem, tāpēc radās ideja vēlāk vizuālās mākslas stundās no tām izveidot instalāciju “Baltijas jūra”. Starptautiskās komandās skolēni veidoja projekta dalībvalstu nozīmīgu arhitektūras pieminekļu 3D modeļus. Latvijas skolēni veidoja Brandenburgas vārtu 3D modeli, bet Latvijas Nacionālo bibliotēku 3D formā veidoja Čehijas skolēni. Skolotāja Ināra Vasiļevska komentē paveikto: “Projekts palīdz skolēniem saprast, ka matemātika nav tikai abstraktas formulas. Ar tās palīdzību mēs iemācāmies domāt telpiski. Mūsu skolēni projektā parādīja, ka matemātika var būt aizraujoša un interesanta, ka matemātikas funkcijas var izmantot, veidojot animācijas, pat Ziemassvētku kartiņas un dekorus, tādējādi tehnoloģijas integrējot arī citos mācību priekšmetus.”

Prasmes apgūst arī eTwinning mācībās

Nozīmīgas ir eTwinning mācībās iegūtās zināšanas – skolotājas piedalījušās Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras un uzņēmuma “Learn IT” organizētajās nodarbībās par Scratch programmēšanu, kā arī intensīvās mācībās par 3D modelēšanu, kur pieredzējušu eTwinning skolotāju vadībā 3 dienu garumā darbojās dažādu priekšmetu skolotāji no Latvijas. Latvijas eTwinning nacionālā atbalsta dienesta pārstāvis Kristaps Auzāns komentē projekta paveikto: “Šī projekta aktivitātēm sekojām līdzi ar lielu interesi, jo skolēnu un skolotāju paveiktais tiešām aizrauj. Tas vien, ka dažādu valstu skolēni ir spējīgi svešvalodā sadarboties un risināt matemātiskas problēmas ir liels sasniegums. Arī skolotāju darbs ir nenovērtējams – izstrādātos materiālus var izmantot citi matemātikas, datorikas un dabaszinātņu skolotāji. Esam gandarīti, jo redzam, ka mūsu mācībās iegūtās zināšanas netiek “noliktas plauktiņā”, bet tiek pārnestas skolēniem un palīdz sasniegt rezultātu.”

Ieguvumu novērtē arī skolēni un plašāka sabiedrība

Lai izvērtētu ietekmi, īstenotāji katrā projekta posmā aicināja ne tikai skolotājus, bet arī skolēnus un vecākus novērtēt dalību projektā. Projekta publiskajā sadarbības vietnē TwinSpace publicētie izvērtēšanas rezultāti ir nepārprotami – 87.8% skolēnu aptaujā norāda, ka uzlabojuši savas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) prasmes. Savukārt 59,9% projektā iesaistīto skolēnu norāda, ka projekts veicinājis matemātikas un dabaszinātņu priekšmetu apguvi.
Projekta dalībvalstu – Vācijas, Latvijas, Francijas, Čehijas un Somijas – skolotāji saņēmuši eTwinning Eiropas kvalitātes sertifikātus. Projekts 2017.gadā ieguva eTwinning Nacionālo balvu Latvijā, kā arī augsto 2.vietu eTwinning Nacionālās balvas konkursā Vācijā. Projekts ieguva arī īpašo uzņēmuma “Learn IT” balvu “Oriģinālākais informācijas un komunikācijas tehnoloģiju projekts”.

Turpinās sadarboties

Projektā iesaistīto skolotāju un skolēnu sadarbība nebeidzas, jo veiksmīgi paveiktais darbs ir daļa no ilgtermiņa projekta “ICT WORLD: Imaging, Coding, Transforming and Simulating the World” (2016-2019). Jau oktobrī uzsākts vēl viens darba posms – projekts “Math, Art and Real Life with GeoGebra”, kurā skolēni matemātiku vairāk saistīs ar vizuālo mākslu.

Vebināra videoieraksts par projekta rezultātiem
Projekta TwinSpace vide