Meklē jaunas idejas projektiem? Ieskaties šeit! Rakstā apkopotas dažādas projektu idejas, kas veicina skolēnu līdzdalību trīs vecumposmos: pirmsskolā, sākumskolā, kā arī pamatskolā un vidusskolā. Šie projekti sniedz iespēju bērniem un jauniešiem aktīvi iesaistīties mācību procesā, apgūt pilsonisko līdzdalību un izprast, kā viņi var veidot pozitīvas pārmaiņas savā skolā un sabiedrībā. Katrā vecumposmā ir piedāvātas idejas, kas atbilst bērnu attīstības līmenim un interesēm, veicinot viņu atbildību, sadarbību un kritisko domāšanu.
Pirmsskola
Mēs valdām pār pasauli Bērni vispirms iepazīstas savā starpā un izpēta informāciju par valstīm, kas piedalās projektā. Pēc tam visi kopīgi domā par to, kāda būtu pasaule, ja tajā nebūtu noteikumu. Tālāk viņi dalās savās idejās par to, kāpēc noteikumi ir svarīgi. Bērni iepazīstina ar savas valsts noteikumiem, kas saistīti ar drošību uz ceļiem un salīdzina savstarpējos atklājumus. Balstoties uz apkopoto informāciju, bērni izveido tiešsaistes plakātu par ceļu satiksmes drošību, iekļaujot visu partnervalstu noteikumus. Pēc tam katra pirmsskola izveido plakātu savā valodā, lai to izmantotu savā izglītības iestādē. | |
Cieni apkārtējos Skolēni sākumā iepazīstas savā starpā un izpēta informāciju par valstīm, kas iesaistītas projektā. Visi bērni apspriež situācijas, kad viņi bija jutušies slikti citu cilvēku vārdu vai rīcības dēļ. Skolotāji pievieno skolēnu komentārus tiešsaistes plakātam. Pēc tam visi bērni kopīgi ģenerē idejas par to, kā rīkojas cieņpilns cilvēks un kā viņš reaģē dažādās sarežģītās situācijās. Tiek izveidots tiešsaistes plakāts ar labākajām idejām, kuras izvēlas visi skolēni. Pēc tam katra pirmsskola izveido plakātu savā valodā, kas skaidro, kā būt cieņpilnam pret citiem. | |
Zupas virtuve Šī projekta ietvaros bērni sākotnēji iepazīstas savā starpā un izpēta projektā iesaistītās valstis, pievēršot īpašu uzmanību šo valstu tradicionālajām zupām. Pēc tam skolēni izvēlas divas zupas no partneru valstīm un ar skolotāja palīdzību tās pagatavo. Kad zupas ir gatavas, skolēni tās nogaršo un sniedz savas atsauksmes un vērtējumu. Turpinājumā skolēni pēta, kas ir “Zupas virtuve” un kāpēc tā ir nepieciešama sabiedrībā. Visi projekta dalībnieki kopīgi ģenerē idejas par to, kā mēs kā sabiedrība varam palīdzēt bezpajumtniekiem vai cilvēkiem ar zemiem ienākumiem. Projekta noslēgumā tiek izveidota e-grāmata, kurā apkopotas skolēnu labākās idejas sociālajam atbalstam, kā arī visas zupu receptes un skolēnu vērtējumi. | |
Sākumskola
Labs klasesbiedrs Skolēni iepazīstas savā starpā un izpēta informāciju par projektā iesaistītajām valstīm. Pēc tam viņi apspriež situācijas, kad bija jutušies slikti citu skolēnu vārdu vai rīcības dēļ. Skolotāji pievieno skolēnu komentārus tiešsaistes plakātam. Skolēni novērtē paši sevi un pārdomā, cik labi klasesbiedri viņi ir. Tiek izpētīts, kas ir bulings un bulings tiešsasitē. Pēc tam skolēni ģenerē idejas par to, kāds ir labs klasesbiedrs un kā viņš rīkojas dažādās ikdienas situācijās. Labākās idejas tiek apkopotas un izveidots tiešsaistes plakāts. Pēc tam katra pirmsskola izveido plakātu savā valodā par to, kā būt labam klasesbiedram. | |
Pārtikas atkritumi mūsu skolā Skolēni iepazīstas savā starpā un izpēta informāciju par projektā iesaistītajām valstīm. Viņi apspriež savas skolas ēdnīcu un intervē pavārus, lai uzzinātu, cik nopietna ir pārtikas atkritumu problēma. Turklāt skolēni uztur pārtikas žurnālus, reģistrējot mājās izmesto pārtiku. Pēc datu vākšanas mēneša garumā viņi analizē un salīdzina rezultātus starp partnervalstīm. Pēc tam skolēni rīko prāta vētras sesiju, lai izstrādātu idejas, kā samazināt pārtikas atkritumus skolā un mājās. Izvēloties labākos risinājumus, katra skola raksta vēstuli skolas direktoram un ēdnīcas pavāram, piedāvājot savus ieteikumus. Skolas mājaslapā tiek publicēti atgādinājuma plakāti ar padomiem pārtikas atkritumu mazināšanai. Projekts noslēdzas ar skolēnu pašnovērtējumu un kopējā projekta rezultātu izvērtēšanu. | |
Palīgā! Skolēni sāk ar iepazīšanos un informācijas izpēti par projektā iesaistītajām valstīm. Tālāk viņi apspriež, kurām sabiedrības grupām nepieciešama palīdzība, kā atpazīt situācijas, kad tā ir vajadzīga, un kāda palīdzība ir efektīva. Visi skolēni rada idejas, kam varētu palīdzēt, un katra skola izvēlas vienu mērķa grupu. Pēc plānoto aktivitāšu īstenošanas skolēni kopīgi izvērtē savu pieredzi. Noslēgumā viņi izveido labo nodomu sienu, kurā apkopotas idejas par to, kā palīdzēt citiem, un ievieto to savas skolas mājaslapā. | |
Pamatskola un vidusskola
Migrācija/Imigrācija Skolēni veic pētījumu un aptaujā savus vienaudžus, lai noskaidrotu viņu viedokli par imigrāciju. Starptautiskās grupās viņi pēta izplatītos mītus un uzskatus par imigrantiem un to patiesumu. Pēc tam skolēni izveido e-grāmatu, lai kliedētu mītus un mainītu sabiedrības attieksmi, kuru publicē skolas mājaslapā. Noslēgumā tiek veikta atkārtota aptauja, lai noskaidrotu, vai un kā pēc projekta aktivitātēm mainījušies vienaudžu uzskati. | |
Bezpalumtniecība Skolēni strādā starptautiskās grupās, pētot bezpajumtniecības cēloņus un sabiedrības attieksmi pret to. Viņi salīdzina situāciju partnervalstīs, apspriežot līdzības un atšķirības. Skolēni pēta vietējās patversmes un iespējas, kā bezpajumtnieki var saņemt palīdzību. Katra grupa izvēlas vienu labdarības organizāciju un sagatavo runu, lai atbalstītu to. Tiešsaistes sanāksmē skolēni prezentē savas runas, un pēc tam visi balso par labdarības organizāciju, kuru vēlas atbalstīt. Katra valstī tiek izvēlēta viena organizācija. Skolēni izstrādā kampaņu, lai atbalstītu izvēlētās labdarības organizācijas, kas nodrošina patvērumu un pārtiku bezpajumtniekiem. Pēc kampaņas skolēni dalās ar savām emocijām, pārdomām un atklājumiem tiešsaistes sanāksmē. | |
Sāpīgs jautājums Skolēni sāk ar prāta vētru, lai apkopotu sev svarīgas tēmas. Pēc tam viņi tiek sadalīti starptautiskās grupās atbilstoši izvēlētajām tēmām. Skolēni pēta raidierakstus, izveido kopīgu tiešsaistes plakātu par tiem un izstrādā vienotu raidieraksta formātu. Katra starptautiskā grupa izveido vienu raidieraksta epizodi par savu tēmu, un visas epizodes tiek publicētas TwinSpace platformā. Skolēni sniedz atsauksmes citām grupām, izmantojot kopīgi izveidotu raidieraksta novērtēšanas rubriku. Noslēgumā skolēni veic pašnovērtējumu un izvērtē visu projektu. | |