Pamatprasmes – lasītprasme (lasīt un rakstīt), matemātika, dabaszinātnes un digitālās prasmes – ir būtiskas individuālajai izaugsmei, turpmākai mācībām, darba iespējām, sociālajai integrācijai un aktīvai pilsoniskai līdzdalībai.
Lai veicinātu vienlīdzību, ir svarīgi nodrošināt, ka visi skolēni apgūst pamatprasmes, lai varētu sekmīgi piedalīties mūsu sabiedrībā un ekonomikā. Tajā pašā laikā ES ir vajadzīgs arī ievērojams skaits jauniešu ar teicamu pamatprasmju līmeni, lai saglabātu tās inovācijas spēju nākotnē.
Tomēr PISA 2022 pētījuma rezultāti liecina par ievērojamu pamatprasmju nepietiekamību, proti, ievērojama daļa 15 gadus vecu skolēnu nespēj interpretēt vienkāršus tekstus, izmantot vienkāršus algoritmus vai pielietot vienkāršas zinātniskās zināšanas. Tajā pašā laikā daudzās ES valstīs samazinās to skolēnu skaits, kuri šajās prasmēs sasniedz augstākos rezultātus. Attiecībā uz digitālajām prasmēm 2018. gada Starptautiskais datorprasmju un informācijpratības pētījums (ICILS) atklāja, ka aptuveni trešdaļa astoto klašu skolēnu (t. i., skolēnu aptuveni 13 gadu vecumā) nesasniedza pamatprasmju līmeni.
Vēl satraucošāk ir tas, ka pastāv ievērojamas atšķirības, kas saistītas ar sociālekonomisko izcelsmi, resursu pieejamību un mācību kvalitāti; 48 % nelabvēlīgākā situācijā esošu skolēnu ES matemātikā nesasniedz pietiekamus rezultātus, un šis rādītājs pieaug.
Šīs aptaujas mērķis ir apkopot informāciju par iespējamiem faktoriem, kas ietekmē pamatprasmju apguvi visos izglītības līmeņos, par problēmām, ar kurām saskaras šo prasmju mācīšana, un par visefektīvākajām stratēģijām šo problēmu pārvarēšanai.
Paužiet savu viedokli līdz 2024. gada 1. oktobrim (saite uz aptauju). Rezultāti tiks publicēti Eiropas skolu izglītības platformā.
Attēl avots un autors: Mikhail Nikov no Pexels.com