Gada nogalē no 28. līdz 30. novembrim Budapeštā norisinājās konference “Pilsoniskās izglītības veicināšana topošajiem skolotājiem ar eTwinning.” Tajā piedalījās profesori, lektori un skolotāji, lai apbalvotu aktīvākās augstskolas un rastu risinājumus Eiropas vērtību mācīšanai.
Konference sākās ar profesores Martas Filepas (prof. Márta Fülöp) uzrunu “Eiropas vērtības: izaicinājums vai uzaicinājums, mācot pilsonisko līdzdalību.”Marta Filepa ir sociālās un kultūras psiholoģijas nodaļas vadītāja Ungārijas Pētniecības tīklā un zinātniskā konsultante. Viņa izcēla trīs būtisku vērtību kategorijas: struktūras vērtības (demokrātija, tiesiskums), pamata vērtības (cilvēktiesības, tolerance, dzīves cieņa) un procesuālās vērtības (solidaritāte, vienlīdzība, brīvība). Vērtības ir jāsaskaņo starp Eiropas valstīm, un jauniešu izpratne par tām veidojas ģimenē, skolā un medijos.
Filepa norādīja, ka demokrātija balstās uz konkurenci, bet tā jāapvieno ar sadarbību. Lai veicinātu izpratni par vērtībām, skolotājiem jāvada diskusijas, kas atklāj dažādus viedokļus. Diskusijām jāievēro cieņas normas un jāļauj apspriest emocionāli sarežģītas tēmas. Viņa uzsvēra skolotāju lomu šādu diskusiju vadīšanā, nodrošinot skaidras uzvedības normas, cieņpilnu attieksmi un konstruktīvu viedokļu apmaiņu.
Noslēgumā Filepa atgādināja, ka dzīvojam savstarpēji atkarīgā pasaulē, kur jebkura izvēle ietekmē citus. Tāpēc jauniešiem ir būtiski izprast šo realitāti. Profesores prezentācija akcentēja Eiropas vērtību nozīmi un izglītības lomu jauniešu sagatavošanā dzīvei daudzveidīgā pasaulē.
Pirmās dienas noslēgumā balva tika pasniegta Zagrebas Universitātei – aktīvākajai eTwinning augstskolai. Lai veicinātu konferences dalībnieku ciešāku sadarbību, vakarā klātienes konferences dalībnieki izspēlēja Ungārijas nacionālā atbalsta dienesta sagatavoto Actionbound spēli pilsētā, kurā dalībniekiem bija jāveic dažādi uzdevumi pilsētvidē.
Otrā diena sākās ar darbnīcām. Vienā no darbnīcām bija iespēja uzzināt ko vairāk par digitālo stāstu veidošanas principiem un izmēģināt vienu stāstu radīt uz vietas. Kādā citā darbnīcā iepazināmies ar dažiem mākslīgā intelekta rīkiem un to, kā tos izmantot eTwinning projektos un darbā ar studentiem. Tālāk sekoja divas sesijas, kurās dalībniekiem bija iespēja atrast sev partnerus eTwinning projektiem vai pētījumiem.
Trešā diena sākās ar Itālijas universitātes pārstāves stāstījumu par Itālijas ceļu, iesaistot topošos pedagogus un augstskolas eTwinning aktivitātēs, īpašu uzmanību vēršot uz to, cik svarīga ir arī saistība ar skolām, kurās studenti iziet savas pedagoģiskās prakses. Profesore dalījās pieredzē par daudzveidīgām mācību formām, kuras tiek integrētas augstskolu programmās, lai iepazīstinātu studentus ar eTwinning. Īpaši izceļams ir pakāpeniskums, ar kādu studenti tiek iesaistīti eTwinning projektos, ar katru nākamo soli dodot studentiem lielāku autonomiju projektos, līdz studenti paši dibina savus projektus kopā ar skolēniem, ar kuriem viņi strādā prakses vietās. Profesore arī uzsvēra, ka vairāk jāstiprina eTwinning loma tajās mācību programmās un kursos, kuros tiek apgūtas pedagoģijas metodes, stundu plānošana un metodoloģija. Viņa atzina, ka šobrīd eTwinning tiek izmantots vairāk svešvalodu moduļos. Itālija arī gatavojas pastiprināti strādāt pie tā, lai eTwinning iesaistītos arī topošie vidējās izglītības skolotāji.
Tālāk sekoja paneļdiskusija par Eiropas vērtību un pilsoniskās līdzdalības mācīšanu. Paneļdiskusijā piedalījās augstskolu mācībspēki no Vācijas un Beļģijas, kā arī Nacionālā atbalsta dienesta pārstāve no Polijas.
Noslēgumā pieredzi var apkopot vienā atziņā – ja vēlies mainīt pasauli, strādā ar skolotājiem.
Attēla autors un avots: Liderina no Getty Images, caur Canva.com