Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra Eiropas skolu sadarbības tīkla eTwinning ietvaros šī gada 8. oktobrī Rīgā, konferenču centrā “Citadele” rīkoja Nacionālo eTwinning konferenci, kurā prezentēja septiņus pagājušā mācību gada veiksmīgākos skolu sadarbības projektus un apbalvoja konkursa “Nacionālā eTwinning balva 2022” uzvarētājus. Konferences ietvaros ar savu pieredzi par skolēnu centrēta mācību procesa organizēšanu, skolēnu motivēšanu un zinātkāres veicināšanu dalījās Dace Jaundāldere-Dātava un Solvita Lazdiņa.
Nacionālo eTwinning balvu 2022 starptautisko projektu kategorijā ieguva projekts “An origami trip around the world” (projekta iesniedzēja Anna Beļska). Nacionālo eTwinning balvu 2022 nacionālo projektu kategorijā, kā arī skatītāju balvu ieguva Ciblas novada pašvaldības Blontu pagasta pirmsskolas izglītības iestādes projekts “Vistas dzīves cikls” (projekta iesniedzēja Kristīne Salīte), kas dibināts kopā Daugavpils 7. pirmsskolas iestādi (projekta vadītāja Valentīna Zinovjeva).
Šogad konkursa finālā iekļuva vietēja un starptautiska mēroga skolu sadarbības projekti, kas pārstāv dažādus mācību priekšmetus, skolēnu vecuma grupas un vajadzības. J. Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzijas projekta “An origrami trip around the world” skolēni sadarbojās, lai veidotu dažādus origami dzīvniekus, mācītos veidot instrukcijas origami locīšanai, rakstītu un filmētu kopīgu stāstu par saviem izveidotajiem dzīvniekiem, kuriem vajadzēja risināt ekoloģiskas problēmas. Origami dzīvnieki piedalījās arī matemātikas uzdevumu veidošanā un risināšanā. Projektā veiksmīgi īstenoja starppriekšmetu saikni matemātikā, angļu valodā, datorikā, dizainā un tehnoloģijās.
Ciblas novada pašvaldības Blontu pirmsskolas izglītības iestādes un Daugavpils 7. pirmsskolas izglītības iestādes dibinātajā projektā “Vistas dzīves cilks” vairāk kā viena mēneša garumā, bērniem (vidēji 4 – 5 gadi) tika piedāvāta pētnieciskā darbība, lai izzinātu vistas dzīves ciklu, olas uzbūvi un tās nozīmi cilvēka dzīvē. Bērni iepazina vistas olu inkubēšanas procesu, vēroja cāļa šķilšanos, pētīja olas, izzināja tās uzbūvi, saprata vistas nozīmīgumu cilvēka dzīvē, veica secinājumus. Kopā ar sadarbības partneriem vairākkārt tikās “Zoom” platformā, lai iepazītos, dziedātu kopīgu dziesmu, spēlētu spēles tiešsaistē “Nearpod” digitālajā rīkā un liktu interaktīvās puzles. Bērni veidoja vairākus mākslas darbus un tad piedalījās balsošanā izvēloties sev tīkamāko radošo darbu. Projekta noslēgumā tapa sadarbības partneru kopīgi veidota e-grāmata, kurā atrodas izglītojoša un jau bērniem izzināta informācija par vistas dzīvi.
Projektā piedalījās arī Nīcas pirmsskolas izglītības iestāde “Spārīte” (Agnese Sīkle), Rēzeknes pilsētas pirmsskolas izglītības iestāde “Māriņa” (Inese Ostrovska un Inga Fadejeva), Rūjienas pirmsskolas izglītības iestāde “Vārpiņa” (Ivita Segliņa un Madara Jansone) un Mazsalacas pirmsskolas izglītības iestāde “Dārziņš” (Saiva Liepa).
Cāļu šķilšanās video no Blontu pagasta PII
Blontu pagasta PII video par projektu
Konkursā vērtē ne tikai to, kā projekts attīsta dažādas kompetences un kā integrēts mācību saturā, bet arī cik daudz skolēni iesaistīti projekta plānošanā, kā notikusi sadarbība un sadarbība starp projekta partneriem, kā projektā jēgpilni izmantotas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, cik veiksmīgi sasniegts plānotais rezultāts.
Kamēr skolotāji konferencē mācījās par motivējošas, izzinošas vides radīšanu skolēniem, fināla projektu skolēni, kas bija ieradušies prezentēt savus projektus, piedalījās zinātniskajās laboratorijās, ko organizēja “Laboratorium”. Skolēniem bija iespēja izmēģināt dažādus ķīmijas un fizikas eksperimentus, kā arī noslēgumā pagatavot pašiem savu saldējumu.
Nacionālas konferences laikā pievērsāmies vienam no mūsuprāt svarīgākajiem aspektiem ne tikai eTwinning gada tēmas ietvaros, bet arī eTwinning pamatam – skolēnam kā virzītājspēkam. Skolēni skolās spēlē aktīvu lomu un izstrādā ne tikai skolas fizisko vidi, bet arī padara to par vietu, kur atspoguļojas viņu vērtības.
2006. gadā Kerola Dveka (Carol Dweck) izdeva grāmatu, kurā autore skaidro savas ilggadējās pētniecības rezultātā radīto teoriju par diviem pretējiem konceptiem – “fiksētu domāšanu” un “izaugsmes domāšanu”. Apjomīgajā pētījumā autore apskata iemeslus, kāpēc cilvēkiem piemīt viens vai otrs skatījums un kā katra pieeja ietekmē cilvēka personību, motivāciju un attīstību. Lai visi bērni varētu sasniegt savu maksimālo potenciālu, ir svarīgi, ka skola veido šādu uz izaugsmi vērstu mācīšanās vidi, kura atbalsta un stimulē bērna zinātkāri. Konferences laikā būs iespēja dzirdēt gan teorētiskos aspektus, gan iepazīties ar praktiskiem piemēriem.
Vispirms privātās pamatskolas “Domdaris” direktore un skolas dibinātāja Dace Jaundāldere-Dātava dalīsies praktiskā pieredzē par skolēnu centrēta mācību procesa organizēšanu, skolēnu motivēšanu un zinātkāres veicināšanu.
Pēc tam Rīgas Pilsētas sākumskolas pārstāve Solvita Lazdiņa dalīsies ar savu pieredzi un atziņām par to, kā šādu vidi veidot skolā. Solvita ir pārliecināta, ka vēlmi mācīties var padarīt “lipīgu”, ja vien skola pie tā mērķtiecīgi strādā.
No katra finālā pieteiktā projekta skolotājiem tiek piešķirts eTwinning apbalvojums – apmaksāta dalība individuālās profesionālās pilnveides mācībās ārzemēs, par kuru vietu un laiku dalībnieki tiks informēti. Savukārt projektu skolas saņems dāvanu karti no zinātnes centra “Vizium”, ko varēs izmantot, lai piedalītos dažādās izglītojošās aktivitātes zinātnes centra telpās.