Lai iepazīstinātu Latvijas skolotājus ar pasaulē populārās Minecraft spēles izglītojošo versiju “Minecraft: Education Edition”, Digitālās nedēļas ietvaros Latvijas eTwinning Nacionālais atbalsta dienests sadarbībā ar Microsoft Latvia no 21.līdz 23.martam organizēja trīs dienu mācības, kurās 24 skolotāji no 12 Latvijas izglītības iestādēm praktiskās nodarbībās izmēģināja gan pašu spēli, gan centās rast risinājumus, kā spēli integrēt savās mācību stundās. Noslēguma dienā dalībnieki plašākai publikai prezentēja savas projekta idejas un diskutēja par spēļu izmantošanu mācību procesā, bet žūrija izvērtēja un apbalvoja veiksmīgākās.
Minecraft ir atvērtās pasaules tipa spēle, kurā no blokiem un virtuāliem darba rīkiem būvē ēkas, veido pilsētas. Tas ir sava veida virtuālais Lego, bet daudz plašāks un detalizētāks. Katra Minecraft pasaules detaļa atbilst situācijai uz Zemes – iežu sastāvs, bioloģiskā daudzveidība, flora un fauna atbilst izvēlētajai Minecraft videi, tādējādi pat tikai spēlējot spēli iespējams apgūt dažādu mācību priekšmetu tēmas. “Minecraft izglītojošajā versijā “Minecraft: Education Edition”,, savstarpēji sadarbojoties, izmantojot savu radošumu, zināšanas un spēlē pieejamos resursus, skolēni veic skolotāju izveidotus uzdevumus, piemēram, vēstures priekšmetā, skolēni, savstarpēji sadarbojoties, uzbūvē piramīdu. Būvēšanas laikā skolēni mācās ne tikai savstarpēju sadarbību, bet arī iegūst svarīgu informāciju no skolotāja un spēles “gidiem” (skolotāja radītiem tēliem spēles ietvaros, kas kalpo kā informācijas vai materiālu avots) par to, kā tika būvētas piramīdas un kādam mērķim tās tika izmantotas, tādējādi apgūstot mācību vielu saistošā veidā.” spēles izglītojošo raksturu komentē Microsoft Latvia vadītāja Renāte Strazdiņa.
Siguldas Pilsētas vidusskolas skolotājs, eTwinning vēstnieks un Minecraft skolas nodarbību vadītājs Edgars Bajaruns stāsta, ka ideju par Minecraft izmantošanu mācību stundās viņam devuši skolēni: “Pirms vairākiem gadiem vēsturē skolēniem devu uzdevumu izveidot viduslaiku pilsētu. Tas varēja būt 3D modelis, papīra makets vai kas cits. Interesanti, ka jau tad vairāki audzēkņi izvēlējās pilsētu veidot Minecraft vidē, ievērojot visus noteiktos kritērijus. Rezultāts bija gana iespaidīgs. Uzskatu, ka Minecraft ir lieliska iespēja radīt jauniešos interesi gan par procesiem dabā un mums apkārt, gan tehnisko domāšanu. Spēles pamatelementi ir rakšana, pētīšana, problēmu risinājumu meklēšana un pats svarīgākais – nepieciešamība sadarboties savā starpā, lai nonāktu pie kopīga mērķa, sniedz iespēju skolotājam plānot dažādus mācību scenārijus, kas ļauj skolēniem attīstīt minētās prasmes viņiem aizraujošā veidā”. Viņš atzīst, ka spēles scenāriju sagatavošana prasa ilgāku laiku nekā ierasto stundu modeļi, taču to kompensē rezultāts – skolēni ir “iedegušies” un stundas saturu uztver labāk.
Lai Minecraft spēli integrētu mācību procesā, eTwinning mācību dalībnieki uzsāka sešus eTwinning sadarbības projektus, kurus līdz mācību gada beigām plānots arī īstenot. Idejas ir visdažādākās – uztura piramīdu būvēšana, lai veicinātu veselīgu dzīvesveidu (Kalsnavas pamatskola, Vecpiebalgas vidusskola), sava novada vēstures iepazīšana, pētot teikas un Minecraft vidē būvējot pilskalnus (Kaunatas vidusskola, Dagdas vidusskola), pasaku pasaules veidošana, lai radošā veidā mācītos A. Brigaderes “Sprīdīti” (Ventspils 3.vidusskola, Grundzāles pamatskola) un labirinta spēle, kurā skolēni risinās latviešu valodas un matemātikas uzdevumus (Limbažu novada ģimnāzija, Allažu pamatskola). Lai Minecraft veiksmīgi integrētu mācību procesā svarīgi skolēnus iesaistīt ne tikai uzvedumu risināšanā, bet pašu uzdevumu veidošanā, tādējādi skolēni vairāk laika pavadīs, patstāvīgi apgūstot mācību vielu, kā arī paralēli attīstīs sadarbības un digitālās prasmes.
Allažu pamatskolas un Limbažu novada ģimnāzijas projekta “Minecraft labirints” idejas ir pavisam vienkārša – Minecraft vidē veidot labirintu. Lai izeju no labirinta veiksmīgi atrastu, skolēniem katrā “krustojumā” būs jāizpilda uzdevums par kādu no aktuālām latviešu valodas un matemātikas tēmām. Tikai pareizi atrisinot uzdevumu, skolēni varēs izvēlēties īsto taku, kas ved laukā no labirinta. Ar spēles palīdzību skolēni ne tikai nostiprinās zināšanas latviešu valodā un matemātikā, bet arī uzlabos sadarbības un digitālas prasmes. Tāpat nozīmīga būs starppriekšmetu sadarbība.
Ainai Keplerei, Allažu pamatskolas skolotājai šī ir pirmā pieredze eTwinning skolu sadarbības tīkla organizētajās mācībās: “Esmu ļoti gandarīta, ka pieteicos mācībām. Es ļoti daudz mācos, apmeklēju kursus un nodarbības. Varu teikt, ka beidzot tiku nodarbībās, kur arī skolotājus māca savādāk, nevis atreferē sen zināmas tēmas. Par datorspēli man bija tikai miglaina nojauta. Projekta komanda un nodarbību vadītāji parādīja, kā spēli pārsvērt efektīvā mācību metodē. Sapratu, kā ar datorspēles palīdzību stundu padarīt atbilstošāku bērnu interesēm un domāšanas veidam.“
Alūksnes Bērnu un jauniešu centra un Ziemeru pamatskolas skolēni projektā “Z dienās apkārt pasaulei” uzlabos savas svešvalodu zināšanas un sadarbības prasmes. Plānots, ka katras skolas skolēni otrai skolai Minecraft vidē izveido “pasauli”, kurā būvēs uzdevumus par dažādām valstīm. Valstu nosaukumus neminēs, bet ar objektiem un valodai raksturīgo, piemēram, izveidos Ēģiptes piramīdu, Eifeļa torni vai uzrakstu japāņu valodā. Otra skolas skolēni pēc uzdevuma saņemšanas mēģinās valstis atminēt, pēc tam veidos kultūrvēstures objektus, kas raksturīgi šai valstij, svešvalodā sagatavos stāstījumu par valsti, ko videokonferencē eTwinning projekta sadarbības vidē TwinSpace prezentēs otrai skolai. Komentē Alūksnes Bērnu un jauniešu centra metodiķe, animācijas un Lego pulciņa skolotāja Kristīne Vimba: “Domāju, ka centrā varētu veidot skolēnu interešu grupu, kura, izmantojot savas Minecraft spēļu zināšanas, veidos dažādus uzdevumus, kurus mēģinās risināt pārējie grupas skolēni. Ja izdosies veiksmīgi izveidot šo interešu grupu, iespējams, nākotnē centrā varētu veidot Minecraft interešu izglītības programmu. Šobrīd centrs jau piedāvā robotikas, Lego un tehniskās jaunrades nodarbības.” Šo projekta ideju Micrasoft Latvia atzina par interesantāko un inovatīvāko, skolotājiem piešķirot Minecraft licences 1 gadam un Microsoft Inovatīvā Skolotāja (Microsoft Innovative Educator) statusu.
Tehnoloģijas attīstās tik strauji, ka skolotājiem nav viegli sekot līdzi jaunākajām tendencēm, vēl grūtāk – saprast, kā tās jēgpilni integrēt mācību procesā, lai attīstītu ne tikai skolēnu digitālās un sadarbības prasmes, bet arī veicinātu izpratni par konkrēto mācību priekšmetu/ tēmu. Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, kas Latvijā administrē eTwinning skolu sadarbības tīklu, jau vairākus gadus pedagogu profesionālās pilnveides attīstīšanā sadarbojas ar tehnoloģiju uzņēmumiem. “Pagājušajā gadā skolotājiem sadarbībā ar jauuzņēmumiem “Learn IT” un “Baltic 3D” organizējām mācības par vizuālo programmēšanu Scratch un 3D modelēšanu, šogad par Minecraft, bet jau šovasar starptautiskas konferences ietvaros plānojam Eiropas skolotājiem Latvijā piedāvāt nodarbības par virtuālās realitātes rīku izmantošanu vēstures un mākslas priekšmetu mācīšanā.” komentē eTwinning koordinators Latvijā Kristaps Auzāns.
Arī Microsoft Latvia vadītāja Renāte Strazdiņa norāda, cik svarīga ir skolotāja loma tehnoloģiju apguvē: “Mēs, Microsoft, esam pārliecināti, ka tehnoloģijas jāprot izmantot jēgpilni. Ir loģiski, ka tieši skolotāji mācību procesā palīdz bērniem ieraudzīt, ka dators vai planšete nav domāta tikai izklaidei, bet arī jaunu zināšanu un prasmju apguvei, turklāt aizraujošā veidā.”