No 2024. gada 7. līdz 10. novembrim Sarajevā norisinājās starptautisks seminārs “Eiropas Savienības vērtību integrācija mācību procesā”, kurā Latviju pārstāvēja divas angļu valodas skolotājas – Viktoriia Bulavkina no Liepājas Raiņa vidusskolas un Irina Solončuka no Rīgas Teikas vidusskolas. Semināra dalībnieces dalījās par saviem iespaidiem, ar kuriem var iepazīties šajā rakstā.
Dalība eTwinning starptautiskajā seminārā Bosnijā un Hercegovinā, kur piedalījos kopā ar savu eTwinning kolēģi Irinu Solončuku no Rīgas Teikas vidusskolas, sniedza vērtīgu pieredzi un iedvesmoja. Tas bija ne tikai seminārs par Eiropas vērtību integrēšanu klasēs, bet arī platforma kontaktu veidošanai, kas ļāva radīt jaunus starptautiskus projektus. Pasākuma galvenā tēma – Eiropas vērtību mācīšana klasē – caurvija gan teorētiskās, gan praktiskās nodarbības.
Semināra teorētiskie ieskati par Eiropas vērtībām tika pasniegti interaktīvā veidā. Mēs izpētījām vēsturiskos faktus un dokumentus par demokrātiju Aleksandra Lielā laikā, mācoties, kā integrēt vēsturi, mācot Eiropas vērtības. Nodarbībās mēs izveidojām un izspēlējām demokrātiskas sabiedrības un kopienas ar to likumiem un noteikumiem, saņemot praktiskus padomus, kā padarīt stundas interaktīvas un jēgpilnas. Šī procesa rezultātā mums izdevās apskatīt dažādus Eiropas politikas virzienus un to integrēšanu dažādos mācību priekšmetos un projektos.
Pēc vēstures analīzes pievērsāmies mūsdienu Eiropas vērtību interpretācijai klasē, iepazīstot likumus un politikas virzienus, kas raksturīgas mūsdienu Eiropas valstīm. Noslēdzošajā seminārā par kritiskās domāšanas nozīmi skolās tika piedāvāta iespēja strādāt projektu grupās, lai apspriestu aktuālos Eiropas sabiedrības jautājumus un integrētu tos mācību procesā.
Sadarbība mazajās grupās izrādījās visvērtīgākā un iedvesmojošākā. Tā parādīja dalībnieku vēlmi uzsākt projektus par Eiropas vērtību tēmu un piemērot iegūtās zināšanas un prasmes savā ikdienas darbā. Es uzsāku projektu kopā ar partneriem no Islandes un Norvēģijas par ilgtspējīgu dzīvesveidu Skandināvijā un Baltijā. Projekts “S.O.S.” kļuva populārs, un tam pievienojās arī dalībnieki no Ziemeļmaķedonijas un Spānijas, kas pievienoja jaunas vērtības un perspektīvas. Projekts jau ir saplānots un drīzumā tiks īstenots Liepājas Raiņa vidusskolā.
Pasākuma norises vieta – Sarajeva, Bosnijas un Hercegovinas galvaspilsēta – papildināja pasākuma tēmu par Eiropas vērtībām. Pavadot trīs dienas šajā pilsētā, es uzzināju, ka tolerance daudzveidīgā sabiedrībā var iegūt negatīvu nozīmi, savukārt piemērotāks vārds ir līdzāspastāvēšana. Sarajevas demokrātiskā, bet vienlaikus multikulturālā sabiedrība kalpo kā lielisks piemērs Eiropas vērtību praktiskai izpausmei.
Kopumā dalība eTwinning seminārā sniedza vērtīgas atziņas par tēmu, uzlaboja projektu vadības prasmes un nodrošināja jaunu kontaktu veidošanu nākotnes starptautiskiem projektiem.
Viktoriia Bulavkina, Liepājas Raiņa vidusskolas angļu valodas skolotāja
No 2024. gada 7. līdz 10. novembrim Sarajevā norisinājās starptautisks seminārs “Eiropas Savienības vērtību integrācija mācību procesā”, kurā piedalījās pedagogi-eTwinning dalībnieki no visām eTwinning dalībvalstīm. Četru dienu garumā dalībnieki iesaistījās diskusijās un darbnīcās par trim centrālajām tēmām: Izglītība kopīgai nākotnei, iekļaujoša vadība/līderība un Eiropas vērtību integrēšana mācību procesā. Šo darbnīcu un diskusiju laikā tika meklēti inovatīvi risinājumi, lai veicinātu izpratni, toleranci un sadarbību starp Eiropas pilsoņiem, īpaši jauniešu vidū.
Man bija iespēja apmeklēt trīs darbnīcas, projektu plānošanas sesiju un divu galveno lektoru uzrunas, kā arī piedalīties daudzās neformālās sarunās par Eiropas vērtībām. Bija interesanti uzzināt, ka visā Eiropā eTwinning skolotāji saskaras ar līdzīgiem izaicinājumiem un izmanto līdzīgas pieejas, lai mācību stundās integrētu cilvēktiesību pamatvērtības un veidotu stundas iekļaujošas visiem skolēniem. eTwinning skolotāju kopiena izcēlās ar atbalstošu attieksmi, gatavību apspriest sarežģītus jautājumus un dalīties ar pieejamiem resursiem.
Īpaši spilgts iespaids palika no Jasnas Kovačevičas (Jasna Kovačević) uzrunas par iekļaujošu izglītību. Kā bērna ar īpašām vajadzībām māte un pieredzējusi pedagoģe, viņa apvienoja teorētiskas zināšanas ar praktiskiem piemēriem un darba metodēm, parādot, kā iekļaujošas prakses var pārveidot klases vidi. Viņas spēja atbildēt uz sarežģītiem jautājumiem un piedāvāt praktiskus risinājumus padarīja viņas nodarbību par vienu no semināra spilgtākajiem notikumiem.
Papildu vērtību semināram piešķīra tās norises vieta – skaistā Sarajevas pilsēta. Šeit dažādas etniskās, kultūras un reliģiskās grupas ne tikai tolerē viena otru, bet pastāv līdzās, ieguldot visus iespējamos resursus, lai atjaunotu pilsētu pēc kara. Vietējie iedzīvotāji pārsteidza ar savu viesmīlību un sirsnību, rādot lielisku piemēru tam, kā cilvēciskās vērtības var tikt izvirzītas komunikācijas centrā.
Pēc trim intensīvām dienām mēs pametām semināru ar jauniem kontaktiem un draudzībām visā Eiropā, trīs rūpīgi plānotiem starptautiskiem projektiem un skaidru izpratni par to, kā Eiropas Savienības vērtības var un vajag integrēt mācību procesā. Šī pieredze uzsvēra nepieciešamību pēc vairāk programmām, kas attīsta iekļaujošās līderības prasmes, nodrošinot, ka jaunieši un mazāk pārstāvētas grupas var aktīvi piedalīties Eiropas nākotnes veidošanā.
Irina Solončuka, Rīgas Teikas vidusskolas angļu valodas skolotāja