Šī gada novembrī Kr.Valdemāra Ainažu pamatskolas skolotāja un vēstniece Ineta Lielkalne uzsāka savu simto eTwinning sadarbības projektu. Inetas un viņas skolēnu īstenotie sadarbības projekti jau vairākus gadus ir starp “Nacionālā eTwinning balva” finālistiem un uzvarētājiem. Lai uzzinātu šo panākumu atslēgu un Inetas motivāciju darboties eTwinning, aicinājām viņu uz sarunu.
Kā Tu iesaistījies eTwinning?
“Pirms iesaistīšanās eTwinning, bija lēns iešūpošanās posms, kur nostrādāja tipiskais skolotāju komplekss: “es to nevarēšu, jo tik labi nerunāju angliski”. Atspēriens bija eTwinning seminārs Varšavā dabaszinātņu skolotājiem 2015.gadā, kad sapratu, ka valoda nav barjera. Tā kā man patīk sevi izaicināt, cenšos darboties starptautiskos projektos, jo ne tikai skolēni mācās un pilnveidojās, bet to nepārtraukti daru arī es. Izaicinājums ir ne tikai angļu valoda, bet arī dažādi IKT rīki, jo dažādiem projekta partneriem tie ir dažādi. Vienošanās par to, kurus rīkus konkrētā projektā izmantot, bieži vien noved pie jaunu IKT rīku apgūšanas. Bet, līdz ar to ieguvēji ir skolēni, jo viņu IKT rīku bagāža aug strauji.”
Šoruden uzsāki jau simto eTwinning projektu, kas nav maz. Kāda ir Tava motivācija darboties tik aktīvi?
“Es savos mācību priekšmetos izmantoju eTwinning projektu metodi, jo šādi es spēju konkrētā mācību priekšmeta saturu padarīt skolēnam interesantāku, aizraujošāku, tuvinot reālajai dzīvei un maksimāli izmantojot katra skolēna potenciālu. Ar projektu palīdzību skolēni paši iesaistās mācību procesa veidošanā, analizējot, salīdzinot, novērtējot un interpretējot visdažādākās situācijas.”
Projekts “Rokasgrāmata skolotājiem, skolēniem un sliņķiem par siltumu”, ko Kr.Valdemāra Ainažu pamatskola kopā ar Riebiņu vidusskolu, parādīja, ka sarežģīto fiziku var mācīties interesanti – vērojot siltuma procesus un pēc tam veidojot video pamācības. Skolēni gan stundās, gan patstāvīgi mājās veica dažādus siltuma eksperimentus un kopīgi izstrādāja siltuma rokasgrāmatu, kas var noderēt gan skolēniem, gan skolotājiem. Projekts šī gada oktobrī ieguva Nacionālo eTwinning balvu 2019 nacionālo projektu kategorijā.
Tu jau vairākus gadus aktīvi darbojies kā eTwinning vēstniece, māci citiem, kā mācību procesā īstenot eTwinning projektus. Kāpēc kļuvi par eTwinning vēstnieci?
“Brīdis, kad es sapratu, ka eTwinning projektu metode – tas ir veids, kā skolēnam fiziku un ķīmiju padarīt par priekšmetiem, kas patīk un padodas bija klikšķis, ka es uz to gāju ilgi. Fiziku var saprast, ja fiziku izlaiž caur sevi, savu pieredzi. Kā to izlaist caur skolēnu pieredzi – tas ir izaicinājums. Kā vēstniece es varu palīdzēt citiem skolotājiem saprast, ka eTwinning projekti ir veids kā konkrēto mācību priekšmetu (ne tikai fiziku) var apgūt jebkurš skolēns un skolēns šajā mācību procesā attīstās un pilnveidojas.”
Kāds ir Tavs lielākais gandarījums un prieks, strādājot kā skolotājai un eTwinning vēstniecei?
“Skolotājs – tā ir misija, hobijs un piepildījums. Par gandarījuma sajūtu varu citēt Raini: “Gūt var ņemot, gūt var dodot, dodot gūtais neatņemams”. Gandarījumu manā darbā man dod mirdzums skolēnu acīs un prieks, ar kādu viņi iesaistās projektos, bet tādējādi tiek veicināta interese par mācību priekšmetu, mācību procesu un ne tikai. Skolēnam, kuram varbūt ir grūti iemācīties ķīmisko reakciju, noteikti atradīsies kāda cita īpašība, kas ķīmijas priekšmeta apguvē ir svarīga. Ja skolotājs to pamana – arī skolēnam mācību priekšmets nesagādā grūtības un viņš ir ar mieru mācīties reakciju vienādojumus arī pēc stundām, jo viņam ir izdevies tas, par ko skolotāja viņu paslavēja.
Kā eTwinning vēstniecei man lielākais gandarījums ir brīdī, kad izdevies ar eTwinning projekta ideju aizraut citus skolotājus. Ir neizmērojams prieks, ja kursos es redzu, ka dzimst saturīgas un jēgpilnas idejas, kuras iespējams realizēt interesantu projektu veidā.”
Kurš no īstenojam projektiem Tev pašai ir vistuvākais?
“Viens no mīļākajiem projektiem ir “Maģiskais 7” – pirmais projekts, kurā perfekti varēja sajust kompetenču pieeju. Arī par šo paldies eTwinning kursiem par starppriekšmetu saikni tepat Siguldā, kad mēs sapratām, ka var atrast kopīgu ideju fizikai, ķīmijai, mūzikai, drāmai, vizuālajai mākslai un valodai. Tomēr vismīļākais man ir projekts “Rokasgrāmata skolotājiem, skolēniem un sliņķiem par siltumu”– projekts, kas aizrāva mani, skolēnus un arī viņu ģimenes. Visaizkustinošākais bija, ka projekts satuvināja mazbērnus ar vecvecākiem, kad skolēni vecvecākus intervēja vai centās noskaidrot dažādus ar siltumu saistītus “knifiņus”.”
Kāds ir Tavs novēlējums citiem skolotājiem?
“Esiet prieka un enerģijas pilni, dodiet skolēniem ne tikai zināšanas, bet sajūtiet un pamaniet katrā skolēnā to, kas viņam dots un izceliet to gaismā!”