No 11.-12.novembrim tiešsaistē norisinājās eTwinning Igauņu nacionālā atbalsta dienesta rīkotais seminārs “Media around us. International projects in your school and kindergarten”. Pasākuma laikā uzstājās arī Tallinas universitātes izglītības tehnoloģiju lektore Elina Heinme (Elyna Heinmäe), lai palīdzētu skolotājiem izprast medijpratību un kā labāk to mācīt skolēniem.
Elīna Heimne uzstājās ar lekciju par to, kā mācīt medijpratību jau pirmsskolā. Savas uzstāšanās laikā lektore demonstrēja trīs īsus labās prakses video, kā arī sniedza vērtīgus padomus par to, kā sākt runāt par medijpratību. Lektore ne tikai skaidroja, ka par medijpratību jāsāk runāt jau pirmsskolā, jo bērni ļoti agrā vecumā sāk lietot viedierīces, bet arī vērsa dalībnieku uzmanību uz to, ka arī grāmata ir medijs un tas ir lielisks sākuma punkts sarunai par medijiem. Lektore vairākkārt uzsvēra, ka sarunu per medijiem labāk sākt izmantojot vecos medijus un tikai pēc tam ķerties pie digitālajiem. “Skolotāja galvenais uzdevums ir atbalstīt bērnu brīdī, kad viņš mēģina kritiski izvērtēt medijos lasīto, redzēto, dzirdēto,” skaidro E. Heinme.
E. Heinmes demonstrētajos video varēja redzēt, kā skolotājas veido sarunas ar bērniem par medijiem:
Spēja precīzi orientēties medijos, atpazīt rakstu īstumu, autoru nolūkus un tml. nav iedzimta nevienam cilvēkam, drīzāk mēs to attīstām laika gaitā, apzināti informējot sevi par šo tēmu. Lūk, dažas no medijpratības pamatprasmēm, kuras piemīt kompetentam mediju lietotājam:
Ņemot vērā, ka mūsdienu bērns vairs nav tikai pasīvs mediju patērētājs, bet arī satura veidotājs, informācijas izplatītājs, ir svarīgi uzsākt mācīt medijpratību jau pirmskolās, pakāpeniski padziļinot tēmu. Diemžēl, ne visi pedagogi jūtas pietiekami zinoši un pārliecināti par savām prasmēm medijpratību iemācīt kādam citam. Tādēļ lekcijas laikā Tallinas universitātes profesore piedāvāja vienkāršus jautājumus, ar kuriem iespējams uzsākt sarunu ar bērniem.
Jautājumi, ko skolotājs var uzdot skolēniem pēc saskares ar kādu no mediju rakstiem, attēliem vai video:
Lektore arī ar uzskatāmu piemēro skaidroja atšķirību starp inovatīvu skolotāju, kas izmanto medijus, no skolotāja, kas māca medijpratību.
Piedāvājam tev pārbaudīt sevi – kādus jautājumus tu uzdotu skolēniem pēc šīs fotogrāfijas apskatīšanas.
(Attēls no 2012.gada Coca Colas reklāmas video)
Apskati zemāk tabulā esošos jautājumus, kas palīdzēs tev identificēt, vai tu esi vairāk inovatīvais skolotājs, kurš izmanto medijus, vai vairāk skolotājs, kurš māca medijpratību.
Medijpratības skolotājs | Inovatīvs skolotājs, kas izmanto medijus |
Vai tas attēls ir no multiplikācijas filmas, filmas, ziņām vai reklāmas? Kas par to liecina? Kurš tavuprāt to izveidoja un kāpēc? Vai tas ir domāts bērniem? Kāpēc tu tā domā? Vai tā ir īsta fotogrāfija, vai mākslīgi radīta? Kur atradās mākslinieks, fotogrāfs, kad šo izveidoja? | Ko tu redzi attēlā? Vai, tavuprāt, viņi ir draugi vai ģimenes locekļi? Cik daudz lāču ir fotogrāfijā un kas tiem kopīgs un kas atšķirīgs? Ko lāči dara un kur viņi atrodas? Kāpēc tu tā domā? |
Pedagogu uzdevums ir veicināt kritisko domāšanu, uzdodot konkrētus jautājumus, tādējādi sekmējot izpētes procesu, kura rezultātā iespējams kopīgiem spēkiem nonākt pie secinājuma. Turklāt, medijpratību var iekļaut teju jebkurā mācību priekšmetā, piemēram, vizuālās mākslas stundā var runāt par mākslinieku atbildību, izmantojot vai pārveidojot citu cilvēku darbus, STEM priekšmetu stundās iespējams apspriest, kā mediji/TV/radio ietekmē to, kā ziņas par zinātni tiek pasniegtas, kas pieminēts, kādi fakti ir izlaisti vai kā fakti tiek interpretēti. Mājturības un tehnoloģijas un sporta stundās mēs varam apspriest kā medijos reklamētā informācija atstāj iespaidu uz mūsu veselību un pārtikas izvēli. Skolotājam nav jābūt mediju ekspertam, lai iekļautu medijpratības izglītību mācību stundās, jo tās pamatā ir jautājumu uzdošana.
Ja vēlies dalīties ar savu labās prakses piemēru, noderīgiem padomiem par medijpratības mācīšanu skolās, droši sazinies ar mums, rakstot uz info@etwinning.lv!
Attēla autors un avots: Yan Krukov no Pexels.com (Creative Common licence)