No 26. līdz 28. septembrim Briselē, Beļģijā pēc vairāku gadu pārtraukuma klātienē notika Eiropas eTwinning konference, kurā varēja piedalīties arī dalībnieki tiešsaistē. Klātienes konference pulcēja aptuveni 130 eTwinning skolotājus no visas Eiropas. Piedāvātajās darbnīcās konferences dalībniekiem bija iespēja vairāk iepazīt eTwinning Eiropas balvu ieguvušo projektu īstenojušos skolotājus un projektu pieredzes stāstus. Latviju seminārā pārstāvēja Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādes “Sprīdītis” sporta skolotāja un eTwinning vēstniece Latvijā Dita Holla un Ciblas pamatskolas skolotājas Sarmīte Streļča un Anita Astiča, kuru īstenotais eTwinning projekts ieguva Nacionālo eTwinning balvu 2023. gadā.
Konferences galvenā tēma – labbūtība. Tās laikā vairākkārt aktualizēja patreiz tik svarīgo tematu par tehnoloģiju ietekme uz izglītojamajiem, pedagogu, izglītības iestādi un ģimeni.
Prof. Džeimss O’Higinss Normans (James O’Higgins Norman, UNESCO Dublinas pilsētas universitāte, Bulinga un kiberhuligānisma katedra) veica pētījumu par viedtālruņu lietošanu bērnu un pusaudžu populācijā Īrijas skolās.
Profesora prezentācijā atspoguļotais pētījums ļoti sasaucās ar izglītības jomā strādājošo, izglītojamo un vecāku vidū aktuālo diskusiju – aizliegt vai atļaut izmantot mobilos telefonus izglītības iestādēs? Viennozīmīgas atbildes tam nav, jo katrā Eiropas valstī ir atšķirīgs atbalsts, kā tiek nodrošinātas izglītības iestādes ar izglītības procesam tik nepieciešamajām modernajām tehnoloģijām.
Prof. Džeimss O’Higinss Normans savā prezentācijas kopsavilkumā apraksta, ka viedtālruņi ieņem arvien lielāku lomu mūsu ikdienas dzīvē, turklāt ne mazāk kā bērnu un pusaudžu vidū. Viedtālruņu izmantošanas pieaugumam līdzās pieauga vecāku, skolu un politikas veidotāju bažas par iespējamu negatīvu ietekmi uz bērnu un pusaudžu izglītību un attīstību. Pēdējā gada laikā arvien vairāk skolu ir ieviesušas viedtālruņu aizliegumus, tomēr ir maz pierādījumu, kas pierādītu, vai viedtālruņu aizliegumu izmantošanai ir pozitīva un/vai negatīva ietekme uz skolēniem. Turpmākajās debatēs īpaši iztrūka bērnu un pusaudžu paustā viedokļa. Šī prezentācija balstīta uz secinājumiem, kas iegūti kvalitatīvā pētījumā par viedtālruņu lietošanu un ar tiem saistītiem aizliegumiem Īrijas skolās; tajā apsvēra ietekmi uz viedtālruņu politikas izstrādi izglītības iestāžu un nacionālā līmenī, kā arī uzsvērta konsultāciju nozīmi jauniešiem par jautājumu, kas viņus tieši ietekmē.
Konferences dalībnieki piedalījās arī praktiskās darbnīcās. Darbojoties vairākās grupās, dalībnieki analizēja dažādas situācijas, kurām par pamatu bija izvēlēta skolēnu, vecāku un skolotāju atkarība no tehnoloģijām. Darba grupās bija jāatbild uz jautājumiem vai un kā to ir iespējams mainīt, lai vairotu labbūtību. Viens no piedāvātajiem ieteikumiem bija pievērst lielāku nozīmi socializācijai ģimenē un draugu lokā, ar nepieciešamību stiprināt šo jomu. Svarīga ir digitālā detoksikācija, kas nozīmē pēc iespējas veicināt sabiedrības nepieciešamību pavadīt laiku dabā bez tehnoloģijām. Ekrāna laika ierobežojumu ieviešana visai ģimenei palīdz saglabāt līdzsvaru un uzlabo labsajūtu, dodot priekšroku mijiedarbībai un sarunām vienam ar otru ģimenē vai klasē. Šīs izmaiņas var veicināt pilnvērtīgāku sociālo dzīvi. Visiem vienlīdzīgi un kopīgi ir jāpiedalās harmoniskas vides veidošanā.
Protams, pasākuma laikā īpaši tika godināti eTwinning Eiropas balvu ieguvušie starptautiskie projekti un to īstenotāji. Klātesošajiem redzot projektu piemērus un satraukti smaidošos skolotājus saņemot ilgi gaidītās balvas, tas deva pārliecību, ka ikvienam ir iespēja sasniegt augstākās virsotnes eTwinning projektos.
Konferences dalībniekiem bija iespēja apmeklēt dažādas darbnīcas, kurās vairāk iepazina Eiropas balvu ieguvušos projektus.
Projekts The sense of rainbow colours, uzvarētāji 0-6 gadu vecuma kategorijā, tajā piedalījās partneri no Polijas, Slovākijas, Armēnijas un Čehijas. Projekts bija par krāsām, krāsu eksperimentiem un krāsu spēlēm, kas vērsts uz komunikācijas attīstību, maņu pieredzi, mūziku, roku prasmju uzlabošanu un darbībām ar varavīksnes krāsām. Projektā piedalījās pirmsskolas vecuma bērni un bērni ar autiskā spektra un psihiskās attīstības traucējumiem.
Projekts The adventures of eTwinfish, uzvarētāji 7-11 gadu vecuma kategorijā, piedalījās partneri no Itālijas, Grieķijas un Polijas. Šis projekts bija par mazas zivtiņas eTwinfish interesanto ceļojumu. Par zivtiņas dzīvi upē un jūrā, kura dažkārt mēdz būt ļoti sarežģīta, jo eTwinfish satiek dažādas radības ar atšķirīgu personību un attieksmi pret apkārtējo vidi. Taču galu galā eTwinfish mācās no katra, kuru satiek, kā arī savas gūtās pieredzes.
Piedalīšanās Eiropas eTwinning konferencē klātienē sniedz neaizmirstamu kopības sajūtu, spēcīgu enerģijas lādiņu, iedvesmu jauniem projektiem un pārliecību, kāpēc iesaistīties un būt daļai no eTwinning kopienas.
Dita Holla, eTwinning vēstniece un Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādes “Sprīdītis” sporta skolotāja