Izvēlne
Atgriezties uz ziņām uz ziņām

Mācībās apgūst starppriekšmetu saiknes īstenošanu eTwinning projektos

25/08/2022  |  Notikumi
Mācībās apgūst starppriekšmetu saiknes īstenošanu eTwinning projektos

Jau trešo reizi eTwinning Nacionālais atbalsta dienests organizē trīs dienu mācības skolotājiem, kuru pamatā ir starppriekšmetu saiknes plānošana eTwinning projektos, ar mērķi, veidot projektus tā, lai tie veiksmīgi iekļautos mācību saturā dažādos mācību priekšmetos. Šoreiz mācībās lielākā daļa skolotāji ar eTwinning iepazinās pirmo reizi, tāpēc mācību norise bija īpaši intensīva un dinamiska. Šajā procesā skolotājus vadīja eTwinning vēstnieki Edīte Sarva un Oskars Kaulēns.

Komplekss sasniedzamais rezultāts  

Uzreiz pēc tam, kad E. Sarvas vadībā mācību dalībnieki bija iepazīstinājuši citus ar sevi, savām gaidām un mērķiem turpmākajām trīs dienām, sākās intensīvs darbs. Skolotāji veica radošos darbus grupās, sāka spriest par to, kas tieši ir starppriekšmetu saikne un kā veidojas komplekss sasniedzamais rezultāts.

“Skola2030” tīmekļa vietnē rakstīts, ka: “komplekss sasniedzamais rezultāts raksturo skolēna spēju koordinēti lietot zināšanas, prasmes un ieradumus jaunās, neierastās situācijās.”[1] Tieši šis aspekts bija radošo uzdevumu pamatā, kurus veica mācību dalībnieki. Radošie uzdevumi bija īpaši izvēlēti, lai  demonstrētu skolotājiem, kā procesu piedzīvo skolēni, un vedinātu skolotājus izprast kompleksā rezultāta veidošanos. Dalībnieki ne tikai strādāja ar mācību materiālu, bet arī uzzināja jaunus faktus par konkrētu tematu, mācījās atpazīt būtiskāko, pamatoja savu viedokli, kā arī darbojās radoši, veidoja vizuālu noformējumu savam darbam un prezentēja savu grupu darbu viens otram. Šāda veida radošo uzdevumu veikšana klasē sniedz iespēju attīstīt daudzveidīgas prasmes un palīdz skolēnam saskatīt sakarības dažādos mācību priekšmetos un to kā dažādi mācību priekšmeti ir saistīti savā starpā.

Protams, neviena mācīšanās pieredze nav iespējama bez kvalitatīvas atgriezeniskās saites. Atgriezeniskā saite palīdz saprast – kā ir veicies un kas vēl uzlabojams, tāpēc O. Kaulēns kopā ar skolotājiem pārrunāja, kā radošos darbus iespējams pārvērst pārbaudes darbā, tiem izstrādājot skaidru un pamatotu vērtējumu skalu, tādejādi aizstājot klasisko kontroldarbu. O. Kaulēns arī izcēla, ka nekad nevajadzētu aizmirst par kritēriju un skolēnu savstarpējās atgriezeniskās saites nozīmību mācību procesā.

Idejas skolēnu radošajiem darbiem

O.Kaulēns demonstrēja līdzi paņemtos skolēnu izstrādātos radošos darbus, kuri tika radīti līdzīgā veidā, kā to darīja skolotāji mācību laikā. Viņš arī prezentēja virkni ideju, kuras mācībās nevarēja īstenot laika trūkuma dēļ. Šeit dažas no idejām radošajiem uzdevumi ar kompleksu sasniedzamo rezultātu:

  • Vikipēdijas ieraksta veidošana (enciklopēdisks ieraksts par mācību tematu).
  • Maketi pilsētām ar saistošiem aprakstiem par celtnēm, arhitektūru, pielietojumu, u. tml.
  • Google karšu veidošana ar informatīvu informāciju par konkrētām vietām.
  • Animāciju vai stopkadru filmu veidošana.
  • Interviju žurnāli ar vēsturiskām personām, lai apgūtu to, kas ir jēgpilns jautājums un vienlaikus meklētu atbildes vēstures avotos.
  • Sokrata seminārs (Socratic dialogue).

Projektu partneru meklēšana un projektu plānošana

Pēc iepazīšanās ar dažādām metodēm mācību dalībnieki E. Sarvas vadībā devās uz “ātrajiem randiņiem”, lai iepazīstinātu ar savām projektu idejām, kā arī uzklausītu citus dalībniekus. Līdz aktivitātes noslēgumam jau bija izveidojušās vairākas projektu partneru grupas, kuras atlikušo mācību laiku soli pa solim plānoja un reģistrēja savus projektus. Pašā mācību noslēgumā dalībnieki prezentēja savas idejas un saņēma atgriezenisko saiti no mācību vadītājiem un kolēģiem par pašu ideju, iespējamajiem riskiem projekta īstenošanas laikā un citiem aspektiem, kurus apsvērt pirms projekta īstenošanas skolās.

Šīs mācības bija iespēja skolotājiem paskatīties uz to, ko viņi jau zina, un saprast, kā, pārstrukturizējot šo informāciju, ir iespējams iemācīties ko jaunu. Mācības tika veidotas tā, lai ikviena mācību priekšmeta skolotājs varētu iegūtās zināšanas pielietot savā mācību priekšmetā.

Par mācību vadītājiem

Edīte Sarva ir ilggadēja eTwinning vēstniece, Limbažu Valsts ģimnāzijas izglītības metodiķe un kursa “Projekta darbs” vadītāja, Skola2030 eksperte, LU Izglītības zinātņu doktorantūras studente.

Oskars Kaulēns ir eTwinning vēstnieks, Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas direktors, vēstures skolotājs, Skola2030 vecākais eksperts, doktora zinātniskā grāda pretendents pedagoģijā.

[1] “Pilnveides principi”, “Skola 2030” tīmekļa vietne, https://www.skola2030.lv/lv/macibu-saturs/macibu-satura-pilnveide/pilnveides-principi

Skatīt galeriju

Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes.

Lai nodrošinātu tīmekļa vietnes darbību un pamatfunkcijas, tajā tiek izmantotas gan pirmās, gan trešās puses obligāti nepieciešamās sīkdatnes.
Nolūkā uzlabot tīmekļa vietnes funkcionalitāti un saturu, ar Jūsu piekrišanu papildus šajā tīmekļa vietnē var tikt izmantotas gan pirmās puses statistikas sīkdatnes, analizējot apmeklējumu statistiku, gan trešās puses sociālo mediju sīkdatnes, darot pieejamus šajā tīmekļa vietnē izvietotos video materiālus.

Skatīt papildu informāciju par personas datu apstrādi un sīkdatnēm.