Pirmsskola ir vieta, kurā bērni attīsta svarīgas prasmes un veido pamatu turpmākajam mācību ceļam. Katra jauna tēma pirmsskolā ir kā vesels projekts, bet vai ir iespējams no mācību procesa iegūt kaut ko vairāk? Vai ir iespējams kaut kā īpaši iedvesmot bērnus un padarīt mācību procesu vēl aizraujošāku? “Our Toys’ Stories” (Mūsu rotaļlietu stāsti) ir projekts, kas pierāda, ka pirmsskolas izglītība var būt gan izglītojoša, gan pilnveidojoša, gan emocionāli iedvesmojoša. Šis projekts ir lielisks piemērs tam, kā pirmsskolā tiešsaistes mācības var kļūt par neaizmirstamu ceļojumu.
Šajā projekta sadarbojās bērni un pedagogi no dažādām Eiropas valstu pirmsskolām – Lietuvas, Turcijas, Polijas, Slovākijas, Albānijas un Latvijas. No Latvijas piedalījās Ķekavas novada pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes “Avotiņš” 6 gadīgo bērnu grupa “Gliemezīši” pirmsskolas izglītības skolotājas Leldes Žīgures vadībā. Šis bija pirmais starptautiskais projekts gan skolotājai, gan bērniem. Projektu īstenoja no 2022. gada oktobra līdz 2023. gada aprīlim.
Projekta pamatā ir sadarbība starp bērniem, viņu vecākiem un partneru skolām. Projekta centrā ir rotaļlietas kā bērnības simboli un iedvesma izziņai, mākslas darbiem, jēgpilnām sarunām par ģimenes un kultūras vēsturi, dalīšanās atmiņās. Bērni paši izvēlējās un prezentēja savas mīļākās rotaļlietas un dalījās ar tām gan ar vecākiem, gan bērniem no iesaistītajām dalībvalstīm, stāstot par to, kāpēc šīs rotaļlietas ir īpašas, vienlaikus iepazīstot citu valstu rotaļlietas, minot, kam tās pieder – zēnam vai meitenei – un kas tā par rotaļlietu. Savukārt vecāki bija atsaucīgi un ieinteresēti dalīties savās bērnības atmiņās. Viņi entuziasma pilni dalījās pieredzē un emocijās par savu bērnību, tādejādi veicinot komunikāciju ne tikai starp bērniem un vecākiem, bet arī palīdzēja bērniem izprast savas ģimenes vēsturi un to, kas viņus vieno. Skolotāja Lelde piedāvāja partneriem ārvalstīs minēt, kuras no uzzīmētajām rotaļlietām bija bērnu un kuras vecāku.
Projekts sākās ar partneru iepazīšanu, gan pētot partneru atsūtīto informāciju, gan atzīmējot kartē partnervalstu atrašanās vietu. Tālāk sekoja dalīšanās vecāku un bērnu starpā par mīļākajām rotaļlietām. Pēc tam bērni gan savas, gan vecāku rotaļlietas prezentēja grupiņās, tās uzzīmēja un veidoja aktivitāti partnervalstīm. Veidojot stāstījumus par savām rotaļlietām, bērni mācījās un praktizējās veidot saistītu stāstījumu par sev interesējošu tēmu. Bērni izveidoja foto galeriju, kuru ievietoja PowerPoint prezentācijā ar skolotājas palīdzību. Kad dalībvalstis bija apmainījušās ar prezentācijām, skolotājas organizēja nodarbību, lietojot interaktīvo tāfeli, uz kuras rādīja citu partnervalstu zīmētos zīmējumus. “Gliemezīšu” bērni ļoti aktīvi darbojās, izsakot savus pieņēmumus, kam rotaļlietas pieder un kas tā ir par rotaļlietām. Projekta galaproduktu var apskatīt filmā – video galerijā ar dažādām rotaļlietām un to aprakstiem. Ar šo filmu varēja dalīties ar ģimenēm un skolas biedriem, veidojot dziļāku izpratni par bērnu pasaules uzskatiem un vērtībām.
Projekta mērķis bija veicināt sadarbību starp pirmsskolām un skolām ārvalstīs, gūt jaunu pieredzi, mūsdienīgu pieeju izglītības procesa nodrošināšanā, veicināt komunikācijas prasmes un svešvalodu zināšanas, kā arī veicinātu skolotāju un skolēnu prasmju pilnveidi informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā. Gala rezultātā darbība projektā izvērtās par iespēju iepazīt dažādas kultūras un saprast, ka, neskatoties uz kultūras atšķirībām, bērni visā pasaulē mīl savas rotaļlietas un ģimenes. Projekts arī radīja saikni starp bērniem no dažādām valstīm un veicināt izpratni par pasaules daudzveidību.
Projekta laikā īstenoja dažādas prasmes un kompetences. Sociālajā jomā bērni pētīja savas un citu rotaļlietas, vēroja, klausījās, salīdzināja un apsprieda redzētās rotaļlietas. Bērni iepazina arī ģeogrāfiju, kad kartē meklēja partneru valstis un pirmsskolu atrašanās vietas. Projekta dalībnieki iepazina savu un citu valstu kultūras un paaudzes caur stāstiem par rotaļlietām, attīstīja mākslas prasmes, mantas zīmējot. Viņi arī veica matemātiskus novērojumus, salīdzinot rotaļlietu formas, krāsas un lielumu un secināja, ka visiem ir līdzīgas rotaļlietas, neatkarīgi no tā, kur viņi dzīvo.
Projekta ietvaros bērni apguva arī angļu valodas prasmes – sasveicināties, novēlēt vēlējumus, kurus iesūtījām saviem sadarbības partneriem. Tāpat viņi attīstīja digitālās prasmes, kopā ar skolotāju izveidojot prezentācijas, mācoties darboties ar interaktīvo tāfeli un piedaloties tiešsaistes tikšanās.
Projekta īstenotāja Latvijā Lelde Žīgure raksta: “Interesantākais, ko uzzinājām un secinājām, bija patīkami redzēt, ka, lai gan mēs dzīvojam dažādās valstīs un runājam dažādās valodās, kad runa ir par spēļu vai rotaļlietu pasauli, bērniem, ir daudz līdzību rotaļlietās – lāči, mīkstie pūkainie kaķi, meitenēm- lelles, galda spēles, badmintons, ritenis, zēniem- bumbas, mašīnas, ritenis u.c. Projekta noslēgumā tapa sadarbības partneru kopīgi izveidots Canva filmiņas veidā, kur varēja kopīgi apskatīt visu projekta skolotāju izvēlētos zīmējumus un aprakstus.”
Projekts “Our Toys’ Stories” ir lielisks piemērs tam, kā tiešsaistes mācības var būt iedvesmojošas un izglītojošas. Tas apliecina, ka sadarbība starp bērniem, vecākiem un starptautiskiem partneriem var radīt ne tikai izglītības vērtību, bet arī dziļu izpratni par pasaules daudzveidību un kopīgām vērtībām. Šis projekts ir pierādījums tam, ka pirmsskolas izglītība var būt brīnišķīga piedzīvojumu un mācīšanās ceļojuma sākums.