Pagājušā gada augustā mēs aicinājām eTwinning Skolas iesaistīties jaunā avantūrā – ļaut skolēniem plānot projektus, kurus viņi gribētu pēc tam īstenot. Uzdevums nebija no vieglajiem, jo atrast skolēnus, kuri piekristu piedalīties mācībās augustā vai pašiem pedagogiem atdot grožus skolēniem bija tikai pāris no izaicinājumiem. Pirms nedēļas daļa no mācību dalībniekiem satikās, lai pārrunātu, kā viņiem veicās projektu īstenošanās, un ko katrs ieguva no šīs pieredzes.
Tiešsaistes tikšanās 19. jūnija rītā sākās ar mazu gremdēšanos atmiņās par augusta mācībām. Spilgtākās atmiņas bija par skolotāju novērotāja lomā, saliedētības aktivitātēm, kuras joprojām tiek liktas lietā, projektu plānošanu staigājot pa Valmieru, skolēnu atbalstīšanu, pozitīvo gaisotni, sajūtu taku un spēlēm parkā.
Pēc tam sekoja skolēnu un skolotāju dalīšanās pieredzē. Uzsvērti tika gan ieguvumi, gan klupšanas akmeņi, kas bija jārisina, lai projekts noritētu veiksmīgi. Iegūtā pieredze tiešām ir bagātīga un noderīga, jo projektos plānoja un īstenoja paši skolēni (skolotāji bija tikai atbalsts), kā arī rezultātus galvenokārt prezentēja skolēni. No mācībās saplānotajiem pieciem projektiem tiešsaistes tikšanās laikā klāt bija 2 projektu pārstāvji no dažādām iestādēm. Zemāk vari iepazīties ar galvenajā atziņām.
Projekta “Draudzīga sportiska veselība” laikā bija paredzēts, ka skolēni izplānos un novadīs paši savas sporta spēles. Iesaistīto skolu skolēni spēlēs gan jau zināmas spēles, gan pašu izdomātas stafetes. Dalībnieki – skolas no Rēzeknes, Jaunjelgavas un Daugavpils. Projekta pārstāve no Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas Katrīna Skutele projektu vērtē kā foršu un noderīgu. Ne tikai tāpēc, ka projekts bija par veselīgu uzturu un fiziskām aktivitātēm, bet arī tāpēc, ka uzlaboja komunikācijas prasmes ar dažādu vecumu cilvēkiem. Viņa atzina, ka tas noteikti noderēs nākotnē, jo augstskolā, kur Katrīna dodas pēc šī mācību gada, satiekas daudz dažādu cilvēku.
Projekta laikā notika saliedēšanās spēlēs. Visi dalībnieki brauca uz Rēzekni, lai tās varētu notikt klātienē. Katra skola atveda 3 stafetes, kuras visi pildīja, taču paši dalībnieki – skolēni – startēja jauktās komandās. Tāpat tika organizēta zibakcija, kuras laikā visi dejoja. Veselīga uztura paradumi un zināšanas tika apgūtas attālināti ar Kahoot testiem. Tāpat notika daudzas Zoom tikšanās, Whatsapp sarakstes plānošanas posmā, prāta vētras, Padlet iepazīšanās siena un daudz kas cits.
Tomēr viss nenotika bez aizķeršanās un skolēni guva vērtīgu pieredzi, kas palīdzēja saprast skaidras komunikācijas un termiņu nospraušanas nozīmi. Lai gan viss galu galā izdevās, tomēr ir jāpieseko tam, ko partneri ir sapratuši par plānošanu. Par projekta mīnusu tika atzīta valodas barjera, jo ne visi skolēni spēja sazināties valsts valodā.
Projekta “Lapu transformers” mērķis bija koku iepazīšana, koku lapu kolekciju veidošana, tiešsaistes pužļu izgatavošana, 3D printēšanas un tādu programmu kā TinkerCad apgūšana. Projektā iekļāva dabaszinātņu, bioloģijas, dizaina un tehnoloģiju, matemātikas, latviešu valodas un vizuālās mākslas priekšmetus. Projekta dalībnieki bija bērni un skolēni no pirmsskolas vecuma līdz 8. klasei.
Aktivitātes projektā tiešām bija dažādas, sākot no koku un to lapu izpētes pirmsskolas bērniem un beidzot ar lapu preparātu veidošanu 7. klases bioloģijas stundās un 3D modeļu veidošanu TinkerCad programmā dizaina stundās. Par projektu ir pozitīvas atsauksmes un skolēni labprāt īstenotu vēl kādu projektu. Jāatzīst, ka ne viss gāja gludi un apgūt jaunās programmas nebija viegls uzdevums, tāpat grūti bija sākumā motivēt klases biedrus iesaistītes projektā, paskaidrot, kas tas ir un kā tas tiks īstenots.
Par vislielāko ieguvumu tika atzīta sadarbība starp skolām un skolēniem. Tas atspoguļojās arī projekta komandu veidotajā sadarbības pīrāgā, kurā redzams, cik daudz katrs partneris ir ieguldījies projektā. Kāds vairāk dalās ar idejām un savu viedokli, kāds analizē, kāds rīkojas. Kopumā dažādība tikai papildina projekta komandu un veicina labāka rezultāta veidošanos.
Skolotāju secinājums par šo avantūru ir, ka skolēni spēj sadarboties un spēj piesaistīt citas klases, pedagoģisko personālu, skolotājus. Projekts veicina klases saliedēšanos. Mācības bija labi organizētas un ļoti noderīgas gan skolotājiem, gan skolēniem. Tika iegūta pieredze projektu plānošanā.
Attēla autos un avots: Diva Plavalaguna no Pexels.com