Izvēlne
Atgriezties uz ziņām uz ziņām

Pieejams bezmaksas materiāls pedagogiem dezinformācijas apkarošanai un digitālās pratības veicināšanai

16/01/2023  |  Notikumi
Ilustrācija, kurā divi pieaugušie un skolēns stāv pie tāfeles klasē.
Attēs: kadrējums no publicētā materiāla vāka.

2022. gadā Eiropas Komisija sadarbībā ar ekspertu grupu radīja un publicēja pamatnostādnes, kuru mērķis ir palīdzēt pedagogiem integrēt dezinformācijas apkarošanu un digitālās pratības veicināšu mācību stundās neatkarīgi no mācību priekšmeta. “Pamatnostādnes skolotājiem un pedagogiem dezinformācijas apkarošanai un digitālās pratības veicināšanai izglītības un mācību procesā” piedāvā ne tikai informatīvu skaidrojumus, bet arī padomus un jau gatavas idejas, kuras iespējams īstenot mācību stundās kopā ar skolēniem.

Publikācijas sautrs

Eiropas inovācijas, pētniecības, kultūras, izglītības un jaunatnes komisāre Marija Gabriela uzsver, ka

“atbalsts pedagogiem un skolotājiem ir mūsu kopīgais ieguldījums, kura nolūks ir palīdzēt mūsu jauniešiem izmantot kritisko domāšanu, pieņemt apzinātus lēmumus tiešsaistē un vienmēr būt drošībā, un vienlaikus nepārtraukti stiprināt viņu noturību.”

Lai palīdzētu pedagogiem, Eiropas Komisija sadarbībā ar ekspertu komisiju ir radījusi pamatnostādnes dezinformācijas apkarošanai un digitālās pratības veicināšanai tieši izglītības kontekstā. Šis materiāls sniedz pedagogiem praktiskus norādījumus, kas ietver konkrētus padomus, uzdevumu paraugus, ieskatu dažādos tematos, kā arī vērš uzmanību uz aspektiem, ar kuriem jābūt piesardzīgiem, mācot par medijpratību un dezinformāciju. Pamatnostādnes pamatojas uz praksē pārbaudītām atziņām digitālās pratības un izglītības un mācību jomā.

Šīs pamatnostādnes ir svarīga iniciatīva, kas iekļauta Eiropas Komisijas Digitālās izglītības rīcības plānā 2021.–2027. gadam, un tās ir izstrādājusi īpaša Komisijas ekspertu grupa. Pamatnostādņu mērķis ir radīt plašāku izpratni par digitālo pratību, ko panāk izglītības un mācību procesā, veicināt digitālo tehnoloģiju atbildīgu, un drošu izmantošanu un sekmēt labāku sabiedrības informētību, un zināšanas par dezinformāciju. Pamatnostādnes sniedz pedagoģiskas zināšanas par to, kā stiprināt mūsu jauniešu kritiskās domāšanas prasmes, lai veicinātu viņu noturību pret viltus ziņām digitālajā pasaulē. Tajās tiek aplūkota arī uzticēšanās veidošana klasē un drošas vides izveide skolēniem un skolotājiem sensitīvu jautājumu apspriešanai. Pamatnostādnes ir paredzētas pamatskolas un vidusskolas skolotājiem, kuri pasniedz dažādus priekšmetus un ir ar atšķirīgu pieredzi un zināšanām šajā jomā.

Lejupielādē grāmatu (PDF, latviešu valodā)

Citās Eiropas valodās pieejams šeit

Publikācijas mērķi

Šīs pamatnostādnes nesniedz risinājumus visām problēmām, ar kurām varat saskarties savā klasē, bet galveno uzmanību pievērš šādu izglītības un mācību mērķu sasniegšanai:

  1. sniegt ieskatu un noderīgas zināšanas par dezinformācijas dinamiku un izpausmēm, kā arī ticamas informācijas noteicošajiem raksturlielumiem;
  2. veicināt izpratni par to, kā var sasniegt digitālo pratību;
  3. nodrošināt informācijas apmaiņu par to, kā nopietni un atbildīgi izmantot digitālās tehnoloģijas;
  4. sniegt ieskatu par to, kā novērtēt skolēnu kompetences digitālās pratības jomā.

Papildus materiāli

Papildus publikācija un video, ir pieejami arī informatīvi plakāti angļu valodā.

Faktu lapa (PDF, angļu valodā)

Infografiks (PDF, angļu valodā)

 

Informācijas avots: Eiropas Savienības Publikāciju birojs

Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes.

Lai nodrošinātu tīmekļa vietnes darbību un pamatfunkcijas, tajā tiek izmantotas gan pirmās, gan trešās puses obligāti nepieciešamās sīkdatnes.
Nolūkā uzlabot tīmekļa vietnes funkcionalitāti un saturu, ar Jūsu piekrišanu papildus šajā tīmekļa vietnē var tikt izmantotas gan pirmās puses statistikas sīkdatnes, analizējot apmeklējumu statistiku, gan trešās puses sociālo mediju sīkdatnes, darot pieejamus šajā tīmekļa vietnē izvietotos video materiālus.

Skatīt papildu informāciju par personas datu apstrādi un sīkdatnēm.

Sīkdatņu iestatījumi