Pilsoniskā līdzdalība ir būtisks izglītības aspekts, kas veicina skolēnu izpratni par savām tiesībām, pienākumiem un lomu sabiedrībā. Tās mērķis ir veidot informētus, aktīvus un atbildīgus pilsoņus, kuri spēj efektīvi piedalīties sabiedrības dzīvē un veicināt demokrātiskas vērtības, tā veidojot iekļaujošu un empātisku sabiedrību. Šī prasme ir īpaši svarīga jauniešu vidū, jo tās attīstīšana ietekmē viņu izpratni par to, kā viņi var ietekmēt un piedalīties vietējos, nacionālos un globālos procesos.
Izpratne par līdzdalību neveidojas vakuumā, tā ir pamatprasme, kura jāattīsta laika gaitā atbilstoši bērna iespējām, zināšanām un iepriekš iegūtajai pieredzei. Ikvienam bērnam jau sākot no pirmsskolas vecuma būtu jābūt iespējai izteikt savu viedokli un jautājumus, piedalīties lēmumpieņemšanā, pat ja tas lēmums ir tik mazs, kā izvēlēties starp diviem uzdevumiem sev tīkamāko, un piedzīvot to, ka viņš var ietekmēt procesus sev visapkārt. Pilsoniskā līdzdalība katrā klasē sākas jau ar kopīgu uzvedības noteikumu izveidi un brīvprātīgu pieteikšanos dažādām lomām un atbildībām klasē un droša un iekļaujoša klases mikroklimata veidošanu. Līdzdalība var izpausties arī caur dažādām mācību un ārpusklases aktivitātēm, kas veicina skolēnu iesaisti un izpratni par sabiedrības struktūru, varas attiecībām tajā un dažādiem ar iekļaušanu saistītiem procesiem. Tas var ietvert diskusijas par tiesībām un pienākumiem, dalību lēmumu pieņemšanas procesos skolā, kā arī projektus, kas saistīti ar sabiedrības problēmu risināšanu. Piemēram, skolēni var izstrādāt un īstenot iniciatīvas, kas saistītas ar vides aizsardzību, vai piedalīties skolas padomes darbā, lai praktizētu demokrātijas principus vai īstenot kādu savu labdarības ieceri.
Šādas aktivitātes palīdz skolēniem attīstīt kritisko domāšanu, komunikācijas prasmes un spēju strādāt komandā. Turklāt tās veicina skolēnu izpratni par to, kā viņu individuālās darbības var ietekmēt plašāku sabiedrību. Līdz ar to pilsoniskā līdzdalība ne tikai veicina zināšanu apguvi, bet arī attīsta skolēnu sociālās un emocionālās prasmes, kas ir būtiskas pilsoniskās līdzdalības nodrošināšanai.
Veidu, kā veicināt bērnu un jauniešu līdzdalību ir dažādi. Viens no populārākajiem ir Rodžera Hārta (Roger Hart) izstrādātās “līdzdalības kāpnes” (Participation Ladder), kas kalpo kā modelis, lai novērtētu un izprastu bērnu un jauniešu līdzdalības līmeni dažādos procesos. Hārta kāpnes sniedz izpratni par to, kādā veidā jaunieši var tikt iesaistīti lēmumu pieņemšanā, sākot no manipulācijas līdz pilnvērtīgai līdzdalībai. Jāuzsver, ka ikviens pakāpiens šajā modelī ir svarīgs, un katram skolotājam jāizvērtē savu skolēnu iepriekšējā pieredze un zināšanas, lai saprastu, kurš varētu būt viņu nākamais pakāpiens ceļā uz kļūšanu par aktīvu un līdzdarboties gatavu jaunieti. Galvenais ir censties iedrošināt skolēnus pilnveidoties, lai viņi nekļūtu par pasīviem skolotāju ideju izpildītājiem.
Šis modelis palīdz arī eTwinning projektu īstenotājiem ieraudzīt, cik lielā mērā skolēni tiek iesaistīti projektu plānošanā un īstenošanā. Iepazīsties ar līdzdalības kāpnēm un padomā, vai ir iespējams skolēnus iesaistīt vairāk!
Šis modelis ir īpaši noderīgs skolotājiem, lai novērtētu, cik lielā mērā bērni ir iesaistīti projektu plānošanā un īstenošanā, un lai virzītos uz augstākiem līdzdalības līmeņiem, kur skolēni ir ne tikai iesaistīti, bet arī spēj ietekmēt un vadīt procesus. Labos eTwinning projektos kā minimums skolēnu līdzdalības līmenis sākas pie ceturtā pakāpiena, tomēr dažādu mācību laikā, eTwinning Nacionālais atbalsta dienests tiecas palīdzēt skolotājiem īstenot projektus tā, lai skolēniem būtu iespēja iejusties aktīva jaunieša lomā, kurš atrodas arī uz septītā vai astotā pakāpiena.
Projektu metode ir efektīvs veids, kā integrēt un īstenot dažādos līdzdalības līmeņus mācību procesā. Tā ļauj skolēniem praktiski pielietot savas zināšanas, attīstīt sadarbības prasmes un aktīvi piedalīties lēmumu pieņemšanā. Līdzdalība projektos ne tikai padziļina skolēnu izpratni par izskatāmo jautājumu, bet arī stiprina viņu pilsonisko apziņu un spēju rīkoties kā atbildīgiem sabiedrības locekļiem.
Integrējot Harta līdzdalības kāpņu principus, skolotāji var nodrošināt, ka mācību procesā tiek respektētas skolēnu idejas un iniciatīvas, vienlaikus veicinot viņu attīstību par aktīviem un līdzatbildīgiem sabiedrības dalībniekiem. Projektu metode piedāvā elastīgu pieeju, kur skolēni, piedaloties dažādos līmeņos, var izmantot savas zināšanas un prasmes, lai īstenotu reālus un sev nozīmīgus projektus, kas ietekmē viņu kopienu un sabiedrību kopumā.
Ja meklē noderīgus materiālus, lai izzinātu, kā veicināt bērnu un jauniešu līdzdalību, ieskaties kādā no zemāk norādītajām saitēm.
Attēla autors un avots: patpitchaya no Getty Images caur Canva.com