Izvēlne
arrow left uz ziņām

Skolotāja lomas apzināšanās jeb kā pieņemt dažādo

18/10/2019  |  Pieredzes stāsti
Skolotāja lomas apzināšanās jeb kā pieņemt dažādo

Gan skolēni, gan skolotāji nāk no dažādām vidēm, pieredzēm un kultūrām. Kā pieņemt un izprast atšķirīgo, strādājot ar dažādiem skolēniem un pieaugušajiem? Kā veidot cieņpilnu un iekļaujošu vidi klasē un skolā? Uz šiem jautājumiem 12.oktobra Nacionālajā eTwinning konferencē centās atbildēt ASV izglītības līderes Nady Persons & Porscha Williams, kas aktīvi darbojušās izglītības sistēmas atjaunošanā Ņūorleānā pēc postošās viesuļvētras “Katrīna”.

Jau savas uzstāšanās sākumā abas ekspertes uzsvēra, ka ne tikai viņu stāstītajam ir nozīme, bet arī metodēm un paņēmieniem, kurus viņas izmantos. Aicinot katru klātesošos skolotājus aktīvi iesaistīties, ekspertes piedāvāja praksē pārbaudītus nodarbības dalībnieku noteikumus. Šie noteikumi ne vien lika dalībniekiem uzņemties atbildību par savu motivāciju un iesaisti, bet arī sniedza pāris stratēģijas kā tikt galā ar to, kas šķiet traucējošs.

Nākamais nozīmīgais solis bija “sazemēšanās”, lai visi dalībnieki būtu gatavi arī domās un emocijās būt klātesoši. Šim nolūkam tika izmantota vienas minūtes meditācija un īsa fragmenta lasījums no Marka Nepo (Mark Nepo) grāmatas “Book of Awakening”. Droši vien ne viens vien skolotājs nodomāja, ka šim nolūkam Latvijas skolotāji varētu lieliski izmantot arī Ziedoņa epifānijas.

Turpmākās 40 minūtes pavadījām labāk izprotot terminu consciousness (“apzināšanos”), kas sevī ietver:

  • labāku izpratni par to kas mēs esam,
  • kādas ir mūsu dažādās identitātes un
  • kādu vietu mūsu identitātes ieņem mūsu sabiedrībā.

Šim nolūkam tika izmantota metode “Identitātes aplis”, kurā katrs dalībnieks zīmēja savu identitātes apli, tajā iedalot vietu sev aktuāliem jautājumiem, kuri veido viņa identitāti, kā piemēram:

  • rasi un tautību;
  • socioekonomisko stāvokli (bērnības vai šā brīža);
  • dzimumu;
  • seksuālo orientāciju;
  • vecumu;
  • hobijus un intereses;
  • valodas;
  • spējas vai ierobežojumus;

Šāda identitātes apļa veidošana palīdz skolotājam skaidrāk apzināties sevi un izprast savas rīcības iemeslus, piemēram, kāpēc kāda skolēna vai kolēģa rīcība šķiet tik kaitinoša vai kāpēc šķietami sīkumi liekas tik svarīgi. Identitātes aplī lauciņu svarīgums no gada uz gadu var mainīties, tāpēc ieteicams šādu apli zīmēt katru gadu. Labāk izprotot sevi un labāk izprotot kolēģus ir iespējams labāk darboties komandā uz kopīgu mērķi. Ekspertes arī dalījās ar saviem identitātes apļiem un uzsvēra, ka kopā ar saviem kolēģiem šādu aktivitāti veic katru gadu, neatkarīgi no tā cik ilgi jau kopā strādā. Tas palīdz ne vien dalīties ar dažādiem identitātes aspektiem, bet arī saskatīt to, ko ar kas nav redzams. Iespējams, ne viens kolēģis nezina, ka man ir slima māte, tāpēc nesaprot kāpēc es visus jautājumus, kas saistīti ar ģimeni un veselību, uztveru tik saasināti.

Viņas aicināja apsvērt, kā šādus apļus veidot kopā ar skolēniem, lai mazinātu vardarbību skolēnu vidu un veidotu iekļaujošu vidi klasē. Abu dāmu skolotāja darbā pavadītais laiks licis secināt, ka šādu identitātes apļu veid

ošana klasē ar skolēniem mazina apcelšanu, veicina vienotību un izpratni klasē, stiprina draudzības saites un palīdz radīt iekļaujošu klases vidi.

Kad identitātes ir iepazītas, tad arī ikdienā ir jāparūpējas par to, lai klases vide būtu tāda, kurā ikviens var brīvi izteikties un justies droši. ASV ekspertes piedāvāja metodi Pilot -Copilot-Copilot. Tika demonstrēts video no Amundsen vidusskolas, kurā skolotāja Nguyena šo metodi izmanto ar saviem skolēniem. Video viens no skolēniem teica: “Katrs vēlas izteikties, jo tas mūs padara par cilvēkiem. Ja tu nevari izpausties vietā, kur tu pavadi 8 stundas dienā, tu nebūsi motivēts un nejutīsies iesaistīts skolas dzīvē. ”

Pilot-copilot-copilot metode paģēr to, ka kāda jautājuma apspriešanai visa klase ir sadalīta mazās grupās pa 3 skolēniem katrā. Katrā grupā ir vien Pilots, kura atbildība ir vadīt diskusiju un vēlāk diskusiju apkopotā veidā nodot citiem pilotiem. Turklāt vienas stundas ietvaros katram skolēnam būtu vismaz reizi jāiejūtas pilota lomā. Šāda metode ļauj katram skolēnam izteikties drošā vidē un katram praksē pielietot savas prasmes apkopot informāciju.

Nodarbības noslēgumā parunājām arī par konfliktiem un kāda nozīme tajos ir mūsu identitātei. Ekspertes dalījās ar trīm saviem galvenajiem secinājumiem par to, ko nozīmē būt “apzinātam skolotājam”:

  1. ir svarīgi zināt, kas tu esi un kādas atšķirīgas daļas veido tavu identitāti – kas dod spēku un kas nomāc.
  2. Nesaprašanās un konflikti ir nepieciešami – un var būt pat ļoti veselīgi. Bez konfliktiem, viss paliek kā ir un stagnē.
  3. Ir svarīgi būt iejūtīgiem pret cilvēkiem, kuri ir atšķirīgi un ar kuriem jums var būt atšķirīgs viedoklis.

Attēli un foto: Nady Persons & Porscha Williams prezentācija eTwinning konferencē

Infografiks par noteikumiem: adaptēts no Nady Persons & Porscha Williams prezentācija eTwinning konferencē

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot www.etwinning.lv, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai saskaņā ar mūsu privātuma politiku.