Katru gadu martā visā Eiropā aktīvi atzīmē Digitālo nedēļu, kuras ietvaros no šī gada 27. līdz 29.martam Eiropas skolu sadarbības tīkls eTwinning sadarbībā ar Samsung Rīgā organizēja nebijušas mācības skolotājiem par virtuālās realitātes izmantošanu skolā un mācību projektos.
eTwinning mācību “Virtuālās realitātes izmantošana skolā un mācību projektos” mērķis bija sniegt skolotājiem pieredzi un pamatiemaņas paplašinātās realitātes (AR- augmented reality) un virtuālās realitātes (VR – virtual reality) iespēju integrēšanai un izmantošanai skolā un mācību procesā. Divu dienu garumā skolotāji apguva virtuālās realitātes briļļu iestatīšanu un lietošanu, vides un lietotņu pielāgošanu, kā arī satura izstrādi virtuālās realitātes lietotnēm. Tāpat mācību ietvaros skolotāji izstrādāja eTwinning projektus saistībā ar aplūkoto tēmu. Trešajā, mācību noslēguma dienā, skolotāji savas projektu idejas prezentēja un kopā ar jomas profesionāļiem diskutēja par virtuālās realitātes iespējām skolā.
Pateicoties Samsung atbalstam, mācību ietvaros skolotājiem bija iespēja praktiski darboties ar Samsung Gear VR brillēm. Skolotāji praktiski apguva to iestatīšanu un lietošanu, iepazina dažādas VR un AR platformas un to lietošanas iespējas. VR briļļu lietošana bija gana sarežģīts, bet interesants process un visi skolotāji ar interesi izmēģināja dažādas Oculus pieejamās bezmaksas lietotnes, kuras iespējams veiksmīgi integrēt ķīmijas, dabazinību, vēstures un ģeogrāfijas stundās. Ceļojums pa cilvēka ķermeni, pasaules dabas brīnumu aplūkošana, virtuālā ķīmijas elementu tabulas pētīšana vai ceļojums kosmosā bija tikai dažas no iespējām.
Ludzas pilsētas ģimnāzijas skolotāja Ivita Kalverša stāsta, ka pirms tam dzīvojusi ar stereotipu, ka VR ir vairāk domāta izklaidei un spēlēm, bet mācības ļāvušas saskatīt VR iespējas izglītībā: “Kursu formāts patīkami pārsteidza, jo tā nebija teorija kā parasti, bet praktiskas nodarbības. Ļoti patika, ka bija jāizstrādā projekts, tas ļāva pašiem daudz domāt, analizēt, meklēt pamatojumu, kāpēc projekta izstrādē nepieciešama VR un vai to pašu rezultātu varētu sasniegt arī bez tās.”
Daži no VR lietotņu piemēriem:
Skolotāji mācībās apguva prasmes darboties ar 3D veidošanas rīku Tinkercad un praktiski izstrādāja 3D modeļus, lai tos pēc tam ievietotu tos VR lietotnē Sketchfab aplūkošanai, kā arī pētīja jau esošu pieejamu VR saturu, lai pielāgotu to mācību procesa vajadzībām. Kaut arī ar 3D modeļu veidošanu skolotāji jau bija saskārušies iepriekš, iespēja tos ievietot VR vidē un pašiem virtuāli “izstaigāt” bija negaidīts pārsteigums.
Nodarbības noslēdzās ar projektu ideju prezentācijām un diskusijām par virtuālās realitātes tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā. Idejas VR izmantošanai ir visdažādākās. Tukuma 2.vidusskolas un Skrundas vidusskolas komanda uzsāka projektu “Virtuālais ceļojums Skrunda-Tukums”, kura mērķis ir izveidot virtuālu ceļojumu par dzelzceļa vēsturisko lomu pilsētu, sabiedrības attīstībā un matemātiskajām likumsakarībām saistībā ar dzelzceļu. Priekuļu vidusskolas un Madonas pilsētas vidusskolas komanda projektā “Pasakas virtuālajā realitātē” ar virtuālo pasaku palīdzību vēlas veicināt skolēnu interesi par latviešu tautas folkloru, attīstīt lasītprasmi, teksta izpratni, papildināt vārdu krājumu, kā arī attīstīt telpisko domāšanu, gūstot pieredzi 3D modelēšanā. Ludzas pilsētas ģimnāzijas un J.Endzelīna Kauguru pamatskola uzsāka projektu “Pirmie soļi virtuālajā realitātē”, kurā skolēni pētīs un pēc tam virtuālajā vidē veidos ievērojamākos Valmieras un Ludzas vietas.
Novēlam skolām veiksmīgi īstenot iesāktos projektus, kā arī neapstāties pie iesāktā, bet arvien meklēt jaunas iespējas, kā tehnoloģijas jēgpilni izmantot mācību procesa dažādošanai un mācību mērķu sasniegšanai!